|
AŞKA NİYET / Meryem Maman
AŞKA NİYET Ya nasip der bu ayda
dualarla yatarsın Yarının orucuyla iki
niyet tutarsın İlk tuttuğun niyetin
Allah rızası için Bir niyet daha gelir
yansa da için için Uzatırsın elini tutan
biri çıkmazsa Yazarsın ahvalini ya
sevgiyle bakmazsa Sevgidir bir ateşe
korkmadan uzanan el Bu dünyada ödenmiş
yoktur böyle bir bedel Anlatılmaz bu hali
sahur vakti yaşarsın Halden anlamaz gözler
iftar vakti yaşarsın Cehennem sıcağında
susuz da yağabilir Vuslat güneş mi dersin
imkansız doğabilir Senin içinden gelir O
seçer mekânını Bilemezsin ne zaman
yakalar bir ânını Ne çıkarsa bahtına sana
iki niyet var Geliyor iftar vakti
biri Allah biri yâr Meryem Maman (nene
hatun )SAİRNENEHATUN
Bu kafiye örgüsüyle
ikili beyitlerle oluşması daha şık durabilecek bir şiirin aabb şekliyle dörtlü
mısra sayısı ile kıt’alaşması kanaatimce göze daha az hoş geliyor. Biraz işin
kolayına kaçarak ama tok görüntü sergileme izlenimi var sanki. Aslında irdelenmesi
gereken şekilden daha çok içerik. İç içe geçmiş ve hangi mısraın hangi konuya
ait olduğu çok belli olmayan bir kompozisyon, Allah rızası ile yâr arama /
bekleme arasında son derece kısır bir döngü ve bağlantısızlık. Sahurdaki, o günün
orucu için edilecek olan niyettir. İyi bir yâr bulmak içinse ancak dua edilir. Oruç niyeti Ramazan
ayında ve sahurda edilirken yâr duası her zaman edilebilir. Elbette sahurda da dua
edilebilir ama oruç için niyet edilmesi gerekir. O zaman; “Yarının orucuyla iki
niyet tutarsın İlk tuttuğun niyetin
Allah rızası için” Bu iki mısra anlamsız
kalıyor. Özellikle bu dörtlük
son derece anlaşılmazlık ve belirsizlikle dolu. Anlatılmaz bu hali
sahur vakti yaşarsın Halden anlamaz gözler
iftar vakti yaşarsın Cehennem sıcağında
susuz da yağabilir Vuslat güneş mi dersin
imkansız doğabilir İlk mısradaki ;
“Anlatılmaz bu hali …” den maksat bir üst kıt’adaki “Bu dünyada ödenmiş yoktur
böyle bir bedel “ le biten üzüntü ise neden “…sahur vakti ” yaşansın ki? Her
zaman yaşanabilir. Hadi yaşadın, sahurda yaşanılan neden iftarda bir daha
yaşansın. (Halden anlamaz gözler iftar vakti yaşarsın ) Hem iftarda hem sahurda
aynı şeyler neden yaşanır? Biri oruca başlama vakti diğeri orucu bitirme vakti. “ Cehennem sıcağında
susuz da yağabilir “ Yağan ne? Cehennem sıcağı
hangisi? Neden susuz? “Vuslat güneş mi dersin
imkansız doğabilir “ ? Vuslat güneş ise
doğması asla imkânsız olmaz. Güneş mutlaka doğar. Eğer, imkânsız olansa
güneş gibi doğacak ya da doğan neden bir üst mısra ile bağlantısı yok ya da
bağlantı aynı paralellikte değil? (Bu kıt’a bir muamma) “Ne çıkarsa bahtına
sana iki niyet var Geliyor iftar vakti
biri Allah biri yâr” " İki niyet "
? Yâr konusunda “baht”
tamam da diğerinin bahtla ne alakası var? Ya niyet? Sanki, hani
eskiden niyet çekilirdi bir tavşan vasıtasıyla. Sanki onu andırıyor ki hiç şık
durmamış. Oruç, iftar, sahur ve
baht! Bu da uymamış. Mutlak Yâr ile aranan
ve beklenen yârin aynı harmanda savrulması da şık değil. “ Aşka Niyet ” başlığı
tek başına sadece beşeri bir yâr için yeterli olabilirken, İlâhi motiflere
bulaşılması da şık değil. Velhâsıl, gerek
tekniği, gerek içeriği ile karmakarışık ve etkisiz bir şiirdi.
Eyvallah!
Yorumlar
Henüz yapılmış yorum yok
|
|