AŞKA NİYET / Meryem Maman

AŞKA NİYET
 
Ya nasip der bu ayda dualarla yatarsın
Yarının orucuyla iki niyet tutarsın
İlk tuttuğun niyetin Allah rızası için
Bir niyet daha gelir yansa da için için
 
Uzatırsın elini tutan biri çıkmazsa
Yazarsın ahvalini ya sevgiyle bakmazsa
Sevgidir bir ateşe korkmadan uzanan el
Bu dünyada ödenmiş yoktur böyle bir bedel
 
Anlatılmaz bu hali sahur vakti yaşarsın
Halden anlamaz gözler iftar vakti yaşarsın
Cehennem sıcağında susuz da yağabilir
Vuslat güneş mi dersin imkansız doğabilir
 
Senin içinden gelir O seçer mekânını
Bilemezsin ne zaman yakalar bir ânını
Ne çıkarsa bahtına sana iki niyet var
Geliyor iftar vakti biri Allah biri yâr
 
 
Meryem Maman (nene hatun )SAİRNENEHATUN
 

Bu kafiye örgüsüyle ikili beyitlerle oluşması daha şık durabilecek bir şiirin aabb şekliyle dörtlü mısra sayısı ile kıt’alaşması kanaatimce göze daha az hoş geliyor. Biraz işin kolayına kaçarak ama tok görüntü sergileme izlenimi var sanki.
 
Aslında irdelenmesi gereken şekilden daha çok içerik. İç içe geçmiş ve hangi mısraın hangi konuya ait olduğu çok belli olmayan bir kompozisyon, Allah rızası ile yâr arama / bekleme arasında son derece kısır bir döngü ve bağlantısızlık.
 
Sahurdaki, o günün orucu için edilecek olan niyettir. İyi bir yâr bulmak içinse ancak dua edilir.
Oruç niyeti Ramazan ayında ve sahurda edilirken yâr duası her zaman edilebilir.
Elbette sahurda da dua edilebilir ama oruç için niyet edilmesi gerekir.
O zaman;
 
“Yarının orucuyla iki niyet tutarsın
İlk tuttuğun niyetin Allah rızası için”
 
Bu iki mısra anlamsız kalıyor.
 
Özellikle bu dörtlük son derece anlaşılmazlık ve belirsizlikle dolu.
 
Anlatılmaz bu hali sahur vakti yaşarsın
Halden anlamaz gözler iftar vakti yaşarsın
Cehennem sıcağında susuz da yağabilir
Vuslat güneş mi dersin imkansız doğabilir
 
İlk mısradaki ; “Anlatılmaz bu hali …” den maksat bir üst kıt’adaki “Bu dünyada ödenmiş yoktur böyle bir bedel “ le biten üzüntü ise neden “…sahur vakti ” yaşansın ki? Her zaman yaşanabilir. Hadi yaşadın, sahurda yaşanılan neden iftarda bir daha yaşansın. (Halden anlamaz gözler iftar vakti yaşarsın ) Hem iftarda hem sahurda aynı şeyler neden yaşanır? Biri oruca başlama vakti diğeri orucu bitirme vakti.
 
“ Cehennem sıcağında susuz da yağabilir “
Yağan ne?
Cehennem sıcağı hangisi?
Neden susuz?
 
“Vuslat güneş mi dersin imkansız doğabilir “
?
Vuslat güneş ise doğması asla imkânsız olmaz. Güneş mutlaka doğar.
Eğer, imkânsız olansa güneş gibi doğacak ya da doğan neden bir üst mısra ile bağlantısı yok ya da bağlantı aynı paralellikte değil?
 
(Bu kıt’a bir muamma)
 
 
“Ne çıkarsa bahtına sana iki niyet var
Geliyor iftar vakti biri Allah biri yâr”
 
" İki niyet " ?
Yâr konusunda “baht” tamam da diğerinin bahtla ne alakası var?
Ya niyet? Sanki, hani eskiden niyet çekilirdi bir tavşan vasıtasıyla. Sanki onu andırıyor ki hiç şık durmamış.
Oruç, iftar, sahur ve baht! Bu da uymamış.
 
Mutlak Yâr ile aranan ve beklenen yârin aynı harmanda savrulması da şık değil.
“ Aşka Niyet ” başlığı tek başına sadece beşeri bir yâr için yeterli olabilirken, İlâhi motiflere bulaşılması da şık değil.
 
Velhâsıl, gerek tekniği, gerek içeriği ile karmakarışık ve etkisiz bir şiirdi.

Eyvallah!









Yorumlar
Henüz yapılmış yorum yok




Yorum Yapın

Ad Soyad: Yorumunuz:
E-posta:
Tarih:
23.11.2024 06:17:45
 


 
 

 
 

 
 
 
 
 
 




Bu site Kişisel Yazar Web Tasarım projesi ile oluşturulmuştur.