Nezahat Kaya Şiiri


LADES

Sildim gönül sayfamdam terk eyledim simanı
Tökezlenmiş sevgiyi cana koyup karamam
Hatırımda son busen, törpülenmiş her anı
Kaybolan izlerini yoldan dönüp aramam

Aramam bundan böyle hüznün yelesi vekil 
Savrulan umutları sende yüreğinden sil
Bağrından koparıp at, benli düşlerden çekil
Gölgem bile incinmiş bakışını saramam

Saramam yürek ezik, vurgundan olmuş sakat
Kabarık öfkesine kılavuzken meşakkat
Garipçe boyun büküp tenzih ederek dikkat
Teselli koyağında hiç bir işe yaramam 

Yaramam güneş gibi kundaklanıp üstüne
Bir gecelik olmayan gidişten hangi güne?
Gel git pazarlığında karın ağırtan düne
Unutup damda ayı sabahına varamam

Varamam kolay değil...Bu yeminli yitişten
Solarken nefesimde azar azar bitişten 
Dağıtıp saçlarımdan, lades çekip gidişten
Yazgıma küssem dahi sen gelmeden taramam.


Nezahat Kaya

Formun Üstü

·          

·          

Ayhan Çoban okudum beğendim ilk bakışta gözüme çarpan bir şey olmadı. gün içerisinde tekrar bakacağım. Beğenerek okudum Nezahat ablamın şiirini

·          

Kenan Yavuzarslan Günaydın.

Şiiri okudum, ilk bakışta eleştirilecek çok yeri var gibi duruyor.

Mesela,
"Tökezlenmiş sevgi" anlamlı gelmedi. Sevgide tökezlenilebilir ama sevgi tökezlenmez, kanımca.

İkinci dörtlük "bakışı sarmamam" ile bitirilmiş. Ne demek anlamadım.

-
3. dörtlük

Kabarık öfkeye meşakkat nasıl kılavuz olur, anlamlandıramadım.

4.dörtlük
"Yaramam güneş gibi kundaklanıp üstüne"

Burada ne anlatılmak isteniyor ?

5.dörtlük
"Yazgıma küssem dahi sen gelmeden taramam"

şiirin buraya kadar olan kısmında bir reddediş ifadesi hakimken son mısrada bir bekleyiş ifadesi var.

Şairin ne demek istediğini anlamak çok zor, bir açıklamaya ihtiyaç duyuyor şiir. (Bence)

·          

Ülkü Reyhan Ahıska Önce tüm arkadaşlarıma hayırlı sağlıklı ve başarılı bir hafta diliyorum.Nezahat arkadaşımızın şiirini okudum.kafiye sarması ve duygu akışını beğendim.

·          

Ülkü Reyhan Ahıska Kenan Beyin:
"Tökezlenmiş sevgi" anlamlı gelmedi. Sevgide tökezlenilebilir ama sevgi tökezlenmez, kanımca.
Sözüne kendi fikrimi iletmek istiyorum.-- tökezlemek--Sözüğü iki anlama geliyor.
!-Yürürken ayağı bir yere çarpıp sendelemek.
2- Güçlük ve engellerle karşılaşmak.
Burada arkadaşımız imkansız aşk anlamında kullanmış kanısındayım.Bir abes görmedim.

·          

Kenan Yavuzarslan Dikkatinizden kaçtı sanırım, tökezlemiş sevgi olabilir ama "tökezlenmiş sevgi" ne demek, onu anlamadım.

·          

Ülkü Reyhan Ahıska Uludağ sözlüğüne göre meşakkat kelimesinin anlamı:
mesakkat: 
1_güçlük, sıkıntı, eziyetli zahmetli iş.
2_eziyet, çile, sıkıntı, zahmet, zorluk.

·          

Ülkü Reyhan Ahıska Kabarık öfkesine kılavuzken meşakkat
Kabaran öfkesinin sebebi güçlük ve sıkıntılardır.Benim anladığım kadarıyla.

·          

Ülkü Reyhan Ahıska Taramak burada:
derleme ve araştırma yapmak için bir yayını dikkatle gözden geçirmek

·          

Ülkü Reyhan Ahıska 5.dörtlük
"Yazgıma küssem dahi sen gelmeden taramam"
Taramak burada:
derleme ve araştırma yapmak için bir yayını dikkatle gözden geçirmek.
Sanırım buradaki anlamı bekleyiş değil.'İyice araştırmadan yanlış hüküm vermem'
Anlamında kullanılmış.Benim anladığım kadarıyla.
Tabii bunların hangi anlamda yazıldığını şairin kendisi bilir.

·          

Elif Yiğit Karlı Bir önceki mısrayla okuyunca, şiirdeki 'taramak' kelimesinin 'saç taramak' anlamında kullanıldığı görülüyor.

·          

Elif Yiğit Karlı Dağıtıp saçlarımdan, lades çekip gidişten
Yazgıma küssem dahi sen gelmeden taramam.

·          

Şengül Cennet Enfes bir sarmal kafiye ... Ama nefaseti, dişe takılan taşları önleyememiş yine de ... Az bekle şiir ... Geliyorum :))

·          

Nezahat Yıldız Kaya Merhaba Mehmet Hocam ve Değerleriyle burada olan arkadaşlarım, sizlere de hayırlı ve güzel bir hafta diliyorum bende. 
Şiirimin masaya yatırılışını, incelenmeye alışını yeni gördüm. Bu anlamda yapacağınız her yorum benim için değerli ve şiir adına bir adım daha ilerleyeceğim için önemlidir. 
Teşekkür edip iyi akşamlar diliyorum.

·          

Mehmet Ziya şiirde henüz öğrenci aşamasındayız çoğumuz.. Bir çok şairin şiirine baktığınızda çok sıradan ve alışılagelmiş kelimelerin kullanıldığını görürsünüz..Oldum-soldum-yoldum-yapamıyorum -edemiyorum gibi...Nezahat hanımın şiirlerinde bu kabuğu kırmaya çalıştığını görebilirsiniz...Tabii ki bu şiirde bazı söylemlerde zorlama olduğu aşikar olmakla beraber..Bu kalemden ilerde mükemmel şiirlerin çıkacağı sancısını hissediyorum...Ben çok şiir okuyan biriyim, hangi sayfaya gitsem ezberlenmiş sözlerle karşılaşıyorum..ve sayfayı terkediyorum çoğu kez...Nezahat hanımın sayfasına gidince durup düşünmeden edemiyorum..

·          

Şengül Cennet Sildim gönül sayfamdam terk eyledim simanı … ‘’sayfamdam’’ … yazım hatası 
Tökezlenmiş sevgiyi cana koyup karamam … ‘’tökezlenmiş’’ diye bir söylem olmaz … Kenan Y. Beye katılıyorum 
Hatırımda son busen, törpülenmiş her anı … ‘’Hatıramda’’ olmalı sanırım 


Aramam bundan böyle hüznün yelesi vekil … çok hoş bir istiare 
Savrulan umutları sende yüreğinden sil … ‘’sen de’’ 
Bağrından koparıp at, benli düşlerden çekil … düşü görenin mi çekilmesi gerekir yoksa düşe girenin m ?


Saramam yürek ezik, vurgundan olmuş sakat … şiirde en sevmediğim durum … kafiye uğruna devrilen mısralar …
Kabarık öfkesine kılavuzken meşakkat … meşakkat (güçlük) nasıl öfkeye kılavuz oluyor 
Garipçe boyun büküp tenzih ederek dikkat … ‘’Garipçe’’ kelimesini kullanmazdım ben … tenzih etmek: kusur kondurmamak anlamına gelir … ‘’tenzih ederek dikkat’’ tam olarak anlayamadım burayı … ayrıca yine devrik kafiye !

Yaramam güneş gibi kundaklanıp üstüne … güneşin kundaklanması … kundağın bir şeyin üzerine olması … tahayyül edemedim 
Bir gecelik olmayan gidişten hangi güne ? … soru burada havada kalmış 
Gel git pazarlığında karın ağırtan düne … ‘’ağırtan’’ yazım hatası 
Unutup damda ayı sabahına varamam … desteksiz bir söylem

Varamam kolay değil...Bu yeminli yitişten … imla hatası … üç nokta yerine virgül olmalıydı 
Solarken nefesimde azar azar bitişten … bozuk cümle 
Dağıtıp saçlarımdan, lades çekip gidişten … ‘’dağıtıp saçlarımı ’’ olsaydı, belki …

Genelde ilginç söylemlerle okuyucuyu çeken, farklı anlatımıyla içine alan, akıcı, sürükleyici bir şiir … Ama yer yer kafiye uğruna yapılan anlam kaymaları, farklılık uğruna anlamla örtüşmeyen kelimeler var … 

Yine de Nezahat Hanımı öldürelim ama hakkını yemeyelim … Şiirin salt okuyuş tadı, enfes !..

·          

Hilmi Yazgı Zincirbent denemesi yapılmış bir şiir.
Tabii ki eleştirilere katılıyorum ama böyle bir deneme yapılması bile şairinin hece şiirlerinin örneklerine ilgi duyması ve emek vermesi adına güzeldi.
Saygılarımla...

·          

Mehmet Ziya Evet Hilmi hocam...farklı denemeler çalışkan bir öğrenciye işarettir:) .Zincirbent uygulaması zordur ve şair denemiş fena da olmamış

·          

Mehmet Ziya Zincirbent şiirde redif kullanılırsa daha hoş olur..Çünkü ilk kıtayı bitirdiğiniz kelime redif olunca, ikinci kıtaya kafiye olan kelimeyle başlayacak olduğunuzdan seslerin peşpeşe gelmesi önlenmiş olur

·          

Elif Yiğit Karlı İkinci kıtaya ilk kıtanın son kelimesi ile başlayınca bu kelimenin redif ya da kafiye olması seslerin peşpeşe olmasını nasıl değiştirecek..bir örnek verebilir misiniz?

·          

Mehmet Ziya Elif hanım...örnek ilk kıtanın ayak mısrası "Kaybolan izlerini yoldan dönüp aramam" aramam kelimesini redif yaparsınız "dönüp-sönüp gibi kafiye yapar bir sonraki kıtaya "dönüp-sönüp" gibi başlarsınız

·          

Elif Yiğit Karlı Zincirbentde kural, son kelime ile başlamak mıdır son kafiye ile mi ikinci kıtaya..?

·          

Kenan Baran "Tökezlenmiş sevgiyi cana koyup karamam"

Bu mısra okumaya başlar başlamaz gözüme takıldı. "Tökezlenmiş" ile alakalı düşüncelerim Kenan Yavuzarslan ile aynı.

"Aramam bundan böyle hüznün yelesi vekil"

Bu mısrada hüznün yelesinin vekil olması bende duygusal bir çağrışım yapmadı.

"Saramam yürek ezik, vurgundan olmuş sakat"

Bu mısrada cümlenin devrilişi rahatsız ediyor.

"Kabarık öfkesine kılavuzken meşakkat"

Bu mısrayı da manasal olarak bütünleştiremedim.

"Yaramam güneş gibi kundaklanıp üstüne
Bir gecelik olmayan gidişten hangi güne?
Gel git pazarlığında karın ağırtan düne
Unutup damda ayı sabahına varamam"

Bu dörtlüğü baştan sona onaylayamıyorum. Şiire tek katkısı bir dörtlük fazla olmasından öte gibi gelmedi bana.

"Dağıtıp saçlarımdan, lades çekip gidişten"

"Saçlarımdan" yerine "saçlarımı" olması daha uygundu. Bunun yanı sıra şiirin adını verse de tadını tam anlamıyla verecek bir vurgu yoktu final mısrasında.

Manasal olarak çok net bir şiir değildi. Bir bölümü zorlama olsa da yine de ahenk açısından hoş bir şiirdi. (bana göre)
Nezahat Hanım'a teşekkür ederim.

Selam ve saygılarımla.

·          

Mehmet Ziya Elif hanım kafiye ile başlamaktır

·          

Elif Yiğit Karlı Teşekkür ederim Ziya Bey..Ben son kelime olacağını düşünüyordum..

·          

Mehmet Ziya Redif kullanmazsanız son kelime ayak kafiyesi olduğundan mecburen onunla başlayacaksınız..Ama benim tavsiyem redif kullanmaktan yana olduğu için fikrimi söyledim.Bilirsiniz peşpeşe kelimeler iyi seçilmezse sesi bozar.. ben teşekkür ederim

·          

Şengül Cennet Ziya Beyin ne demek istediğini ben de anlamadım ... redif kullanılırsa - ki amaç zincirbend, sarmal kafiye ise - bütün dörtlükler aynı kelimeyle bitecek ve başlamayacak mı o zaman ?..

·          

Mehmet Ziya son mısra olayı Şengül hanım hem bu şiir sarmal kafiye değil ki

·          

Elif Yiğit Karlı Değilmiş Şengül Hanım..Şöyle bir örnek buldum, kime ait bilmiyorum ama..burada anlaşılıyor durum...

·          

Elif Yiğit Karlı o ki yaratıldık türab-ı tur dan
perverdigar hak sübhanı biliriz
türabın aslını yarattık nurdan
nurdan evvel bir mekanı biliriz

mekanda var iken nice bin seher
anı ziynet kıldı ne murg-ı meher
günde yetmiş kere eyledi teher
ekl ettiği rızk u nanı biliriz

rızk u nan ..............

·          

Mehmet Ziya evet bak güzel bir örnek

·          

Mehmet Ziya redif kullanılmış

·          

Mehmet Ziya yani verdiğimiz uğraş şiirde sesin önemi

·          

Kenan Baran Bahsettiğiniz husus tek bir dörtlükte var ama bütünsel olarak olsa ??

·          

Elif Yiğit Karlı Hangi şiir için?

·          

Mehmet Ziya nasıl yani? şair ilk kıtayı çapraz yapmış ki bu tercih edilen bir husus

·          

Kenan Baran Elif Hanım sizin verdiğiniz örnekte ilk kıtadaki zincirbenti bütün kıtalarda yapsa nasıl olurdu diye sordum ?

·          

Mehmet Ziya Elif hanım sanırım iki kıta örnek verdi bütün şiirde böyle devam eder

·          

Elif Yiğit Karlı Öyle yapmış zaten..şiirin tamamı yok..bulduğum sayfada bu kadarı vardı..

·          

Şengül Cennet sarmal kafiye a-b-b-a şeklinde bir kafiye örgüsü evet ... ama ben zincirbend türüne daha çok yakıştırıyoum bu ismi ... aynı kelimelerle birbirlerini sarıp sarmalayan dörtlükler ...

·          

Kenan Baran Ziya Ağabey ve Elif Hanım ikinci dörtlükte de zincirbend bir örgü var mı ?

·          

Elif Yiğit Karlı Kenen Bey zincirbend kıta içi değil kıtalararası bir olay..

·          

Şengül Cennet ama Ziya Beye halâ karşıyım ... redif yakışmaz bence bu türe ... ve de sonraki dörtlüğün,önceki dörtlüğün son kelimesiyle başlaması ahengi bozmaz, bilakis zenginleştirir ...

·          

Elif Yiğit Karlı Aslında örneklerle karşılaştırınca daha iyi değerlendirilir..Ama fazla örnek yok..

·          

Mehmet Ziya siz öyle yapın ben zincirbent yazdığımda redif kullanacağım:))))9

·          

Kenan Baran İlk kıtada (abab) olduğundan iki defa tekrarlanmış. O kısım beni yanıltmıştı zaten. Şimdi anladım Elif Hanım. Teşekkürler.

·          

Kenan Baran Kıta içinde yapılamaz mı Elif Hanım ve yapılmışsa bunun bir örneğini de görsek ? 

·          

Elif Yiğit Karlı İlk kıtada yapmılmıştı verdiğim örnekte...yapılır herhalde..şair özgürdür..literatüre geçemese de kendi kuralını oluşturur..

·          

Mehmet Emin Türkyılmaz Konu zincirbend / zincirleme’ye geldiği için bir iki şey de ben söyleyeyim müsaadenizle arkadaşlar.

Zincirleme / zincirbend tâbiri edebiyatımıza koşma tarzı ile girmiştir. “ Üsttekinin kafiyesinin altta tekrarı “ anlamında ( devamlılık) esasına dayalı olan bu örnekleri iki ana başlıkta görmekteyiz.

Zincirleme mısra: Bir mısraın kafiyesi ile alttaki mısraın başlaması
Zincirbend : bir kıt’adaki son kafiye ile bir sonraki kıt’anın ya da bendin başlaması.

Koşmalar ayaklı olduğunu ve zincirbend’in de koşma tarzı olduğunu düşünürsek verilen örneklerin “zincirbend ayaklı koşma “ başlığında daha çok görüldüğünü ve adlandırıldığını görüyoruz.

Eğer bir zincirbend’i koşma tarzı ile tasarlayacaksak sanırım ayaklı yazmak ve ayaklarla ( son kelime redif olacağı için) kafiye yapmak daha uygun. Ama bu şiir redifsiz ayakla sergilenmesine rağmen koşma hece ölçüsü tercih edilmemiş bir şiir. (Aslında 14’lü hecenin bu kafiye yapısıyla nasıl durduğuna da bir ara değinmek lazım. ) Redifsiz ayakla ve 14’lü hece ile tasarlandığına göre buna “ koşma “ diyebilir miyiz? Bence diyemeyiz. O zaman “ zincirbend koşma “ ya da “ zincirbend ayaklı koşma “ aramamıza gerek var mı? Bence yok.
Peki nedir adı o zaman?
“ 7+7 Zincirbend “ denilebilir meslâ.
Çapraz kafiye ile de ( 14’lü hecede) denenebilir aslında. Ayaksız nasıl durduğunu da görmek lazım.
Velhâsıl, her şekli denemek ve test etmek bize çok şey kaybettirmez kanaatimce.

·          

Ayşe Kadıoğlu Yıldız Ben Zincirleme / zincirbend tabiri nedir bilmem.O anda içimden ne gelirse onu yazarım.Daha sonra hocalarımızdan kuralları öğrenebildiğim kadar öğrenmeye çalıştım. Her seferinde diyorum ne kadar kusursuz olursa olsun,şiir bana tat vermiyorsa ne yapayım. okumam bile. 

Evet arkadaşımın şiiri masada ve asla tarafsız davranamam:)Şaka bir yana Nezahat'ın çok zekice şiir yazdığını biliyorum.Mantıklıdır arkadaşım...Kelimelerle hanı tabiri caizse dama taşı gibi oynuyor diyebiliriz.Çok kısa zamanda güzel bir yer etti ve şiirlerinden söz ettirebildi.Her türlü kuralı deneyebilecek kadar da cesaretli.Yeniliklere açık, çalışkan ve azımlı daha ne olsun..Her şeyden önce onun o şair yüreği yeter..Kalemin şiir yazabilmesi için önce yürek şair olacak.

Ben şu an yazılan şiirin kurallarını bilmediğim için fazla yorum yapamayacağım. Okuduklarımdan öğrenmeye çalışıyorum.Ama okuduğun zaman tadı alabiliyorsun...
o keyfi yaşıyorsun. Yolu açık olsun diyorum... Sevgilerimi gönderiyorum....Herkese selamlar...

·          

Mehmet Emin Türkyılmaz BU şiirle alakalı son görüşleri alalım arkadaşlar

·          

Nezahat Yıldız Kaya Sevgili Ayşe Kadıoğlu Yıldız, arkadaşım;
yüreğinin en yalın haliyle, hakkımda ve şiir adına o güzel düşüncelerini söylerken yılların eskitemediği hatta güvene, sevgiye,şiir adına buralara taşınışımıza gönülden teşekkür ediyorum.
Sevgilerimi göynüne bırakıyorum.

·          

Ülkü Reyhan Ahıska Tabii ki şiiri masaya yatırıp didiklemek bu gurubun esas gayesi.Ben de şiiri içeriği ve tekniği itibariyle beğendim.Hepimiz aklımıza takılanları birer birer söyledik.En son Mehmet Emin Beyin yerinde tespitleriyle de bilgimiz bilgi kattık.Teşekkürler arkadaşlarıma.

·          

Nezahat Yıldız Kaya Mehmet Emin Hocam, şiirime yer verip, buraya taşımanıza tekrar teşekkür ediyorum.
Gelen yorumların bir çoğuna katılamayacağımı belirtmekle beraber verilen olumlu yada olumsuz yorumların tarafımdan elbette değerlendirileceği
kendi şiirlerim ve başka şiirler adına bakış açıma bambaşka ufuklar katacağının farkına varmış olmama sebep olduğundan ,
şiirler üzerinde tekrar düşünebilme ve üzerinde çalışmaya gayret ettireceğini bilmem güzeldi doğrusu...
Bu anlamda zahmet edip, yorumlarıyla zamanını buraya ve şiirime veren, değerleriyle burada olan grup arkadaşlarıma teşekkür ediyorum..

·          

Mehmet Emin Türkyılmaz Meselâ nelere katılmıyorsunuz Nezahat Hanım?

·          

Nezahat Yıldız Kaya Katılmadığım konularda konuşmama hakkımı kullanmak istiyorum. Zaman içine yaymak istiyorum. Yalnız yorumların daha dikkatlice olmasını temenilerimle, her şairin kendi kuralları hatta çizgisi olduğuna dair gözlemleri dikkat etmek gerekir diye düşünüyorum. 
Ve şiirimi yazmış olmak için yazmadığımı her bir kıtasının benim düşüncemi taşıdığını boşluk doldurmadığını vurgulamak istiyorum..
Saygılarımla.








Yorumlar
Henüz yapılmış yorum yok




Yorum Yapın

Ad Soyad: Yorumunuz:
E-posta:
Tarih:
24.4.2024 03:03:59
 


 
 

 
 

 
 
 
 
 
 




Bu site Kişisel Yazar Web Tasarım projesi ile oluşturulmuştur.