LADES
Sildim gönül sayfamdam terk eyledim simanı
Tökezlenmiş sevgiyi cana koyup karamam
Hatırımda son busen, törpülenmiş her anı
Kaybolan izlerini yoldan dönüp aramam
Aramam bundan böyle hüznün yelesi vekil
Savrulan umutları sende yüreğinden sil
Bağrından koparıp at, benli düşlerden çekil
Gölgem bile incinmiş bakışını saramam
Saramam yürek ezik, vurgundan olmuş sakat
Kabarık öfkesine kılavuzken meşakkat
Garipçe boyun büküp tenzih ederek dikkat
Teselli koyağında hiç bir işe yaramam
Yaramam güneş gibi kundaklanıp üstüne
Bir gecelik olmayan gidişten hangi güne?
Gel git pazarlığında karın ağırtan düne
Unutup damda ayı sabahına varamam
Varamam kolay değil...Bu yeminli yitişten
Solarken nefesimde azar azar bitişten
Dağıtıp saçlarımdan, lades çekip gidişten
Yazgıma küssem dahi sen gelmeden taramam.
Nezahat Kaya
·
·
Ayhan
Çoban okudum beğendim
ilk bakışta gözüme çarpan bir şey olmadı. gün içerisinde tekrar bakacağım.
Beğenerek okudum Nezahat ablamın şiirini
·
Kenan
Yavuzarslan Günaydın.
Şiiri okudum, ilk bakışta eleştirilecek çok yeri var
gibi duruyor.
Mesela,
"Tökezlenmiş sevgi" anlamlı gelmedi. Sevgide
tökezlenilebilir ama sevgi tökezlenmez, kanımca.
İkinci dörtlük "bakışı sarmamam" ile
bitirilmiş. Ne demek anlamadım.
-
3. dörtlük
Kabarık öfkeye meşakkat nasıl kılavuz olur,
anlamlandıramadım.
4.dörtlük
"Yaramam güneş gibi kundaklanıp üstüne"
Burada ne anlatılmak isteniyor ?
5.dörtlük
"Yazgıma küssem dahi sen gelmeden taramam"
şiirin buraya kadar olan kısmında bir reddediş ifadesi
hakimken son mısrada bir bekleyiş ifadesi var.
Şairin ne demek istediğini anlamak çok zor, bir
açıklamaya ihtiyaç duyuyor şiir. (Bence)
·
Ülkü
Reyhan Ahıska Önce tüm
arkadaşlarıma hayırlı sağlıklı ve başarılı bir hafta diliyorum.Nezahat
arkadaşımızın şiirini okudum.kafiye sarması ve duygu akışını beğendim.
·
Ülkü
Reyhan Ahıska Kenan Beyin:
"Tökezlenmiş sevgi" anlamlı gelmedi. Sevgide
tökezlenilebilir ama sevgi tökezlenmez, kanımca.
Sözüne kendi fikrimi iletmek istiyorum.--
tökezlemek--Sözüğü iki anlama geliyor.
!-Yürürken ayağı bir yere çarpıp sendelemek.
2- Güçlük ve engellerle karşılaşmak.
Burada arkadaşımız imkansız aşk anlamında kullanmış
kanısındayım.Bir abes görmedim.
·
Kenan
Yavuzarslan Dikkatinizden
kaçtı sanırım, tökezlemiş sevgi olabilir ama "tökezlenmiş sevgi" ne
demek, onu anlamadım.
·
Ülkü
Reyhan Ahıska Uludağ
sözlüğüne göre meşakkat kelimesinin anlamı:
mesakkat:
1_güçlük, sıkıntı, eziyetli zahmetli iş.
2_eziyet, çile, sıkıntı, zahmet, zorluk.
·
Ülkü
Reyhan Ahıska Kabarık öfkesine
kılavuzken meşakkat
Kabaran öfkesinin sebebi güçlük ve sıkıntılardır.Benim
anladığım kadarıyla.
·
Ülkü
Reyhan Ahıska Taramak burada:
derleme ve araştırma yapmak için bir yayını dikkatle
gözden geçirmek
·
Ülkü
Reyhan Ahıska 5.dörtlük
"Yazgıma küssem dahi sen gelmeden taramam"
Taramak burada:
derleme ve araştırma yapmak için bir yayını dikkatle
gözden geçirmek.
Sanırım buradaki anlamı bekleyiş değil.'İyice
araştırmadan yanlış hüküm vermem'
Anlamında kullanılmış.Benim anladığım kadarıyla.
Tabii bunların hangi anlamda yazıldığını şairin
kendisi bilir.
·
Elif
Yiğit Karlı Bir önceki
mısrayla okuyunca, şiirdeki 'taramak' kelimesinin 'saç taramak' anlamında
kullanıldığı görülüyor.
·
Elif
Yiğit Karlı Dağıtıp
saçlarımdan, lades çekip gidişten
Yazgıma küssem dahi sen gelmeden taramam.
·
Şengül
Cennet Enfes bir
sarmal kafiye ... Ama nefaseti, dişe takılan taşları önleyememiş yine de ... Az
bekle şiir ... Geliyorum :))
·
Nezahat Yıldız Kaya Merhaba Mehmet Hocam ve Değerleriyle burada olan
arkadaşlarım, sizlere de hayırlı ve güzel bir hafta diliyorum bende.
Şiirimin masaya yatırılışını, incelenmeye alışını yeni
gördüm. Bu anlamda yapacağınız her yorum benim için değerli ve şiir adına bir
adım daha ilerleyeceğim için önemlidir.
Teşekkür edip iyi akşamlar diliyorum.
·
Mehmet
Ziya şiirde henüz
öğrenci aşamasındayız çoğumuz.. Bir çok şairin şiirine baktığınızda çok sıradan
ve alışılagelmiş kelimelerin kullanıldığını görürsünüz..Oldum-soldum-yoldum-yapamıyorum
-edemiyorum gibi...Nezahat hanımın şiirlerinde bu kabuğu kırmaya çalıştığını
görebilirsiniz...Tabii ki bu şiirde bazı söylemlerde zorlama olduğu aşikar
olmakla beraber..Bu kalemden ilerde mükemmel şiirlerin çıkacağı sancısını
hissediyorum...Ben çok şiir okuyan biriyim, hangi sayfaya gitsem ezberlenmiş
sözlerle karşılaşıyorum..ve sayfayı terkediyorum çoğu kez...Nezahat hanımın
sayfasına gidince durup düşünmeden edemiyorum..
·
Şengül
Cennet Sildim gönül
sayfamdam terk eyledim simanı … ‘’sayfamdam’’ … yazım hatası
Tökezlenmiş sevgiyi cana koyup karamam …
‘’tökezlenmiş’’ diye bir söylem olmaz … Kenan Y. Beye katılıyorum
Hatırımda son busen, törpülenmiş her anı … ‘’Hatıramda’’
olmalı sanırım
Aramam bundan böyle hüznün yelesi vekil … çok hoş bir
istiare
Savrulan umutları sende yüreğinden sil … ‘’sen
de’’
Bağrından koparıp at, benli düşlerden çekil … düşü
görenin mi çekilmesi gerekir yoksa düşe girenin m ?
Saramam yürek ezik, vurgundan olmuş sakat … şiirde en
sevmediğim durum … kafiye uğruna devrilen mısralar …
Kabarık öfkesine kılavuzken meşakkat … meşakkat
(güçlük) nasıl öfkeye kılavuz oluyor
Garipçe boyun büküp tenzih ederek dikkat … ‘’Garipçe’’
kelimesini kullanmazdım ben … tenzih etmek: kusur kondurmamak anlamına gelir …
‘’tenzih ederek dikkat’’ tam olarak anlayamadım burayı … ayrıca yine devrik
kafiye !
Yaramam güneş gibi kundaklanıp üstüne … güneşin
kundaklanması … kundağın bir şeyin üzerine olması … tahayyül edemedim
Bir gecelik olmayan gidişten hangi güne ? … soru
burada havada kalmış
Gel git pazarlığında karın ağırtan düne … ‘’ağırtan’’
yazım hatası
Unutup damda ayı sabahına varamam … desteksiz bir
söylem
Varamam kolay değil...Bu yeminli yitişten … imla hatası
… üç nokta yerine virgül olmalıydı
Solarken nefesimde azar azar bitişten … bozuk
cümle
Dağıtıp saçlarımdan, lades çekip gidişten … ‘’dağıtıp
saçlarımı ’’ olsaydı, belki …
Genelde ilginç söylemlerle okuyucuyu çeken, farklı
anlatımıyla içine alan, akıcı, sürükleyici bir şiir … Ama yer yer kafiye uğruna
yapılan anlam kaymaları, farklılık uğruna anlamla örtüşmeyen kelimeler var
…
Yine de Nezahat Hanımı öldürelim ama hakkını yemeyelim
… Şiirin salt okuyuş tadı, enfes !..
·
Hilmi
Yazgı Zincirbent
denemesi yapılmış bir şiir.
Tabii ki eleştirilere katılıyorum ama böyle bir deneme
yapılması bile şairinin hece şiirlerinin örneklerine ilgi duyması ve emek
vermesi adına güzeldi.
Saygılarımla...
·
Mehmet
Ziya Evet Hilmi
hocam...farklı denemeler çalışkan bir öğrenciye işarettir:) .Zincirbent
uygulaması zordur ve şair denemiş fena da olmamış
·
Mehmet
Ziya Zincirbent
şiirde redif kullanılırsa daha hoş olur..Çünkü ilk kıtayı bitirdiğiniz kelime
redif olunca, ikinci kıtaya kafiye olan kelimeyle başlayacak olduğunuzdan
seslerin peşpeşe gelmesi önlenmiş olur
·
Elif
Yiğit Karlı İkinci kıtaya
ilk kıtanın son kelimesi ile başlayınca bu kelimenin redif ya da kafiye olması
seslerin peşpeşe olmasını nasıl değiştirecek..bir örnek verebilir misiniz?
·
Mehmet
Ziya Elif hanım...örnek
ilk kıtanın ayak mısrası "Kaybolan izlerini yoldan dönüp aramam"
aramam kelimesini redif yaparsınız "dönüp-sönüp gibi kafiye yapar bir
sonraki kıtaya "dönüp-sönüp" gibi başlarsınız
·
Elif
Yiğit Karlı Zincirbentde
kural, son kelime ile başlamak mıdır son kafiye ile mi ikinci kıtaya..?
·
Kenan
Baran "Tökezlenmiş
sevgiyi cana koyup karamam"
Bu mısra okumaya başlar başlamaz gözüme takıldı.
"Tökezlenmiş" ile alakalı düşüncelerim Kenan Yavuzarslan ile aynı.
"Aramam bundan böyle hüznün yelesi vekil"
Bu mısrada hüznün yelesinin vekil olması bende
duygusal bir çağrışım yapmadı.
"Saramam yürek ezik, vurgundan olmuş sakat"
Bu mısrada cümlenin devrilişi rahatsız ediyor.
"Kabarık öfkesine kılavuzken meşakkat"
Bu mısrayı da manasal olarak bütünleştiremedim.
"Yaramam güneş gibi kundaklanıp üstüne
Bir gecelik olmayan gidişten hangi güne?
Gel git pazarlığında karın ağırtan düne
Unutup damda ayı sabahına varamam"
Bu dörtlüğü baştan sona onaylayamıyorum. Şiire tek
katkısı bir dörtlük fazla olmasından öte gibi gelmedi bana.
"Dağıtıp saçlarımdan, lades çekip gidişten"
"Saçlarımdan" yerine "saçlarımı"
olması daha uygundu. Bunun yanı sıra şiirin adını verse de tadını tam anlamıyla
verecek bir vurgu yoktu final mısrasında.
Manasal olarak çok net bir şiir değildi. Bir bölümü
zorlama olsa da yine de ahenk açısından hoş bir şiirdi. (bana göre)
Nezahat Hanım'a teşekkür ederim.
Selam ve saygılarımla.
·
Mehmet
Ziya Elif hanım
kafiye ile başlamaktır
·
Elif
Yiğit Karlı Teşekkür ederim
Ziya Bey..Ben son kelime olacağını düşünüyordum..
·
Mehmet
Ziya Redif
kullanmazsanız son kelime ayak kafiyesi olduğundan mecburen onunla
başlayacaksınız..Ama benim tavsiyem redif kullanmaktan yana olduğu için fikrimi
söyledim.Bilirsiniz peşpeşe kelimeler iyi seçilmezse sesi bozar.. ben teşekkür
ederim
·
Şengül
Cennet Ziya Beyin ne
demek istediğini ben de anlamadım ... redif kullanılırsa - ki amaç zincirbend,
sarmal kafiye ise - bütün dörtlükler aynı kelimeyle bitecek ve başlamayacak mı
o zaman ?..
·
Mehmet
Ziya son mısra olayı
Şengül hanım hem bu şiir sarmal kafiye değil ki
·
Elif
Yiğit Karlı Değilmiş Şengül
Hanım..Şöyle bir örnek buldum, kime ait bilmiyorum ama..burada anlaşılıyor
durum...
·
Elif
Yiğit Karlı o ki yaratıldık
türab-ı tur dan
perverdigar hak sübhanı biliriz
türabın aslını yarattık nurdan
nurdan evvel bir mekanı biliriz
mekanda var iken nice bin seher
anı ziynet kıldı ne murg-ı meher
günde yetmiş kere eyledi teher
ekl ettiği rızk u nanı biliriz
rızk u nan ..............
·
Mehmet
Ziya evet bak güzel
bir örnek
·
Mehmet
Ziya redif
kullanılmış
·
Mehmet
Ziya yani verdiğimiz
uğraş şiirde sesin önemi
·
Kenan
Baran Bahsettiğiniz
husus tek bir dörtlükte var ama bütünsel olarak olsa ??
·
Elif
Yiğit Karlı Hangi şiir
için?
·
Mehmet
Ziya nasıl yani?
şair ilk kıtayı çapraz yapmış ki bu tercih edilen bir husus
·
Kenan
Baran Elif Hanım
sizin verdiğiniz örnekte ilk kıtadaki zincirbenti bütün kıtalarda yapsa nasıl
olurdu diye sordum ?
·
Mehmet
Ziya Elif hanım
sanırım iki kıta örnek verdi bütün şiirde böyle devam eder
·
Elif
Yiğit Karlı Öyle yapmış
zaten..şiirin tamamı yok..bulduğum sayfada bu kadarı vardı..
·
Şengül
Cennet sarmal kafiye
a-b-b-a şeklinde bir kafiye örgüsü evet ... ama ben zincirbend türüne daha çok
yakıştırıyoum bu ismi ... aynı kelimelerle birbirlerini sarıp sarmalayan
dörtlükler ...
·
Kenan
Baran Ziya Ağabey ve
Elif Hanım ikinci dörtlükte de zincirbend bir örgü var mı ?
·
Elif
Yiğit Karlı Kenen Bey
zincirbend kıta içi değil kıtalararası bir olay..
·
Şengül
Cennet ama Ziya Beye
halâ karşıyım ... redif yakışmaz bence bu türe ... ve de sonraki
dörtlüğün,önceki dörtlüğün son kelimesiyle başlaması ahengi bozmaz, bilakis
zenginleştirir ...
·
Elif
Yiğit Karlı Aslında
örneklerle karşılaştırınca daha iyi değerlendirilir..Ama fazla örnek yok..
·
Mehmet
Ziya siz öyle yapın
ben zincirbent yazdığımda redif kullanacağım:))))9
·
Kenan
Baran İlk kıtada
(abab) olduğundan iki defa tekrarlanmış. O kısım beni yanıltmıştı zaten. Şimdi
anladım Elif Hanım. Teşekkürler.
·
Kenan
Baran Kıta içinde
yapılamaz mı Elif Hanım ve yapılmışsa bunun bir örneğini de görsek ?
·
Elif
Yiğit Karlı İlk kıtada
yapmılmıştı verdiğim örnekte...yapılır herhalde..şair özgürdür..literatüre
geçemese de kendi kuralını oluşturur..
·
Mehmet
Emin Türkyılmaz Konu zincirbend
/ zincirleme’ye geldiği için bir iki şey de ben söyleyeyim müsaadenizle
arkadaşlar.
Zincirleme / zincirbend tâbiri edebiyatımıza koşma
tarzı ile girmiştir. “ Üsttekinin kafiyesinin altta tekrarı “ anlamında (
devamlılık) esasına dayalı olan bu örnekleri iki ana başlıkta görmekteyiz.
Zincirleme mısra: Bir mısraın kafiyesi ile alttaki
mısraın başlaması
Zincirbend : bir kıt’adaki son kafiye ile bir sonraki
kıt’anın ya da bendin başlaması.
Koşmalar ayaklı olduğunu ve zincirbend’in de koşma
tarzı olduğunu düşünürsek verilen örneklerin “zincirbend ayaklı koşma “
başlığında daha çok görüldüğünü ve adlandırıldığını görüyoruz.
Eğer bir zincirbend’i koşma tarzı ile tasarlayacaksak
sanırım ayaklı yazmak ve ayaklarla ( son kelime redif olacağı için) kafiye
yapmak daha uygun. Ama bu şiir redifsiz ayakla sergilenmesine rağmen koşma hece
ölçüsü tercih edilmemiş bir şiir. (Aslında 14’lü hecenin bu kafiye yapısıyla
nasıl durduğuna da bir ara değinmek lazım. ) Redifsiz ayakla ve 14’lü hece ile
tasarlandığına göre buna “ koşma “ diyebilir miyiz? Bence diyemeyiz. O zaman “
zincirbend koşma “ ya da “ zincirbend ayaklı koşma “ aramamıza gerek var mı?
Bence yok.
Peki nedir adı o zaman?
“ 7+7 Zincirbend “ denilebilir meslâ.
Çapraz kafiye ile de ( 14’lü hecede) denenebilir
aslında. Ayaksız nasıl durduğunu da görmek lazım.
Velhâsıl, her şekli denemek ve test etmek bize çok şey
kaybettirmez kanaatimce.
·
Ayşe
Kadıoğlu Yıldız Ben Zincirleme
/ zincirbend tabiri nedir bilmem.O anda içimden ne gelirse onu yazarım.Daha
sonra hocalarımızdan kuralları öğrenebildiğim kadar öğrenmeye çalıştım. Her
seferinde diyorum ne kadar kusursuz olursa olsun,şiir bana tat vermiyorsa ne
yapayım. okumam bile.
Evet arkadaşımın şiiri masada ve asla tarafsız
davranamam:)Şaka bir yana Nezahat'ın çok zekice şiir yazdığını
biliyorum.Mantıklıdır arkadaşım...Kelimelerle hanı tabiri caizse dama taşı gibi
oynuyor diyebiliriz.Çok kısa zamanda güzel bir yer etti ve şiirlerinden söz
ettirebildi.Her türlü kuralı deneyebilecek kadar da cesaretli.Yeniliklere açık,
çalışkan ve azımlı daha ne olsun..Her şeyden önce onun o şair yüreği
yeter..Kalemin şiir yazabilmesi için önce yürek şair olacak.
Ben şu an yazılan şiirin kurallarını bilmediğim için
fazla yorum yapamayacağım. Okuduklarımdan öğrenmeye çalışıyorum.Ama okuduğun
zaman tadı alabiliyorsun...
o keyfi yaşıyorsun. Yolu açık olsun diyorum...
Sevgilerimi gönderiyorum....Herkese selamlar...
·
Mehmet
Emin Türkyılmaz BU şiirle
alakalı son görüşleri alalım arkadaşlar
·
Nezahat Yıldız Kaya Sevgili Ayşe Kadıoğlu Yıldız, arkadaşım;
yüreğinin en yalın haliyle, hakkımda ve şiir adına o
güzel düşüncelerini söylerken yılların eskitemediği hatta güvene, sevgiye,şiir
adına buralara taşınışımıza gönülden teşekkür ediyorum.
Sevgilerimi göynüne bırakıyorum.
·
Ülkü
Reyhan Ahıska Tabii ki şiiri
masaya yatırıp didiklemek bu gurubun esas gayesi.Ben de şiiri içeriği ve
tekniği itibariyle beğendim.Hepimiz aklımıza takılanları birer birer
söyledik.En son Mehmet Emin Beyin yerinde tespitleriyle de bilgimiz bilgi
kattık.Teşekkürler arkadaşlarıma.
·
Nezahat Yıldız Kaya Mehmet Emin Hocam,
şiirime yer verip, buraya taşımanıza tekrar teşekkür ediyorum.
Gelen yorumların bir çoğuna katılamayacağımı
belirtmekle beraber verilen olumlu yada olumsuz yorumların tarafımdan elbette
değerlendirileceği
kendi şiirlerim ve başka şiirler adına bakış açıma
bambaşka ufuklar katacağının farkına varmış olmama sebep olduğundan ,
şiirler üzerinde tekrar düşünebilme ve üzerinde
çalışmaya gayret ettireceğini bilmem güzeldi doğrusu...
Bu anlamda zahmet edip, yorumlarıyla zamanını buraya
ve şiirime veren, değerleriyle burada olan grup arkadaşlarıma teşekkür
ediyorum..
·
Mehmet
Emin Türkyılmaz Meselâ nelere
katılmıyorsunuz Nezahat Hanım?
·
Nezahat Yıldız Kaya Katılmadığım konularda konuşmama hakkımı
kullanmak istiyorum. Zaman içine yaymak istiyorum. Yalnız yorumların daha
dikkatlice olmasını temenilerimle, her şairin kendi kuralları hatta çizgisi
olduğuna dair gözlemleri dikkat etmek gerekir diye düşünüyorum.
Ve şiirimi yazmış olmak için yazmadığımı her bir
kıtasının benim düşüncemi taşıdığını boşluk doldurmadığını vurgulamak
istiyorum..
Saygılarımla.