NERDESİN İLHAM PERİM
Samanyolu’nu tutup yıldızı mı indirsem
Dolunayın sırtına dünyayı mı bindirsem
Dövülen kayaların gözyaşını dindirsem
Gelir misin acaba, nerdesin ilham perim.
Tutuşturmam mı gerek kuduran denizleri
Pembeye mi boyayım sararmış benizleri
Tütsü mü savurayım yakarak genizleri
“Zirve neymiş mekânın, yer” desin ilham perim.
İmgeleri dürerek derin düşlere dalsam
Kitabın arasından güçlü heceler alsam
Kuşların kanadından beyaz tüyleri çalsam
Olmaz öyle geriye; “Ver” desin ilham perim.
İçlerine doldurup dizeleri şişeyle
Yanar dağa mı atsam kahkahayla neşeyle
Görevim tamam diye huzura ersem şöyle
Kutuplardan al gülü; “ Der” desin ilham perim.
Tembelliği bırakıp azmin elinden tutsam
Yarınlara uzansam anıları unutsam
Yeşil ırmağı içip Boraboy’u kurutsam
“Amasya seni yutar; yer” desin ilham perim.
Çarmıhlara mı gersem tutarak emelimi
Yeni baştan mı örsem yıkarak temelimi
Uzattım sana doğru buyur iste elimi
“Sana gereken yalnız, ter!” desin ilham perim.
Afet İnce Kırat
·
·
Elif
Yiğit Karlı İlham perisi,
bu şiirden sonra hatırını kırmayıp tekrar döndü Afet Ablaya..Zaten hiç gitmemişti..Belki
dinleniyordu..Ama bazen gitmeyenleri de aktif hale getirebilmek için yeniden
şiirle çağırmak gerekiyor galiba..
·
Kenan
Yavuzarslan Bir çoğumuz
duygularımızla yazamadığımız dönemlerde böyle ilham peri davetleri yazmışızdır
eminim. Genelde sanatsal açıdan daha yoğun ama duygusal açıdan biraz zayıf
kalır bu şiirler. Afet Hanım'ın bu şiirinde de
"Kitabın arasından güçlü heceler alsam
Kuşların kanadından beyaz tüyleri çalsam"
"Yeşil ırmağı içip Boraboy’u kurutsam"
"“Sana gereken yalnız, ter!” desin ilham
perim."
mısraları çok güçlü. Ama başta da dediğim gibi
duygusal açıdan insanın içinin titretmeyen mısralar.
·
Şengül
Cennet hayal gücü uçsuz
bucaksız ... kendimi Alice Harikalar Diyarı'nda hissettim okurken ...
okyanuslar, yanardağlar, uçmalar, savrulmalar ... bir sonraki mısraya heyecanla
geçtim ''bu kez neler olacak acaba'' diye ... ama temaya uyggun bulmadım akışı
... çünkü ilham perisi bırakın gelmeyi, esmiş gürlemiş, coşmuş :))
·
Şengül
Cennet ''boyayım'' ...
''boyayayım'' olmalıydı sanırım doğrusu ... ama hece sayısı bakımından konuşma
dili de olur bence ...
·
Şengül
Cennet “Zirve neymiş
mekânın, yer” desin ilham perim.
“Zirve neymiş mekânın, yer” desin ilham perim. ...
burada virgül sorunu var ... anlam bozulmuş ... '' Zirve neymiş, mekanın yer''
olsaydı nasıl olurdu acaba ?..
·
Şengül
Cennet ''Olmaz öyle,
geriye ver'' desin olsa ?..
·
Afet
Kırathttp://www.edebiyatdefteri.com/siir/671197/noktalamayla-basim-dertte
·
Şengül
Cennet :)) okumuştum
geçen gün ... sıcacık, çok tatlı bir şiir ... ama yine çelişkili ... çünkü
şiirde o kadar güzel anlatmışsınız ki noktalamaların yerlerini ve görevlerini
... elinizde koskoca bir ilham perisiyle ilham perisi aramaya benzemiş :))
·
Afet
Kırat Gerçekten
ilhamın yokluğunu hissediyorum, istediğim zaman istediğim konuda yazabilirim
iyi veya kötü ama istiyorum ki daha önce olduğu gibi ya da çoğunlukla o gelsin
yaz diye zorlasın kelimeleri ben zorlamayayım, davetim o yüzdendir:))
·
Şengül
Cennet anladım ne
demek istediğinizi ... ben de çok uzun zamandır aynı durumdayım ... burada
demek istediğim; bu şiir öyle güzel ki ilham zaten yapmış yapacağını ...
kutlarım Afet Hanım :))
·
Mehmet
Şeref Hoşaf ilk dörtlükte
bir mantık ve anlatım sapması gözüme çarptı, anlatayım,,,şairimiz ilk iki
dizede SORU formu kullanıp seçenek arıyor, ancak üçüncü dizede SUNUM
yapıyor,,,belirgin ya da kabul görür bir HATA değildir elbette,
ancak,,,,şiirdeki estetik düzeni zedelediği bir gerçek bence,,, aynı şey son
dörtlükte de söz konusu...
·
Afet
Kırat Samanyolu’nu
tutup yıldızı mı indirsem
Dolunayın sırtına dünyayı mı bindirsem
Dövülürken kayanın yaşını mı dindirsem
Gelir misin acaba, nerdesin ilham perim.
Çarmıhlara mı gersem tutarak emelimi
Yeni baştan mı örsem yıkarak temelimi
Uzatsam mı acaba tutman için elimi
“Sana gereken yalnız, ter!” desin ilham perim.
Rabb'im kimseyi seçeneksiz bırakmasın, Mehmet Şeref
bey'in bahsettiği yerleri değiştirdim, aslında hata olarak görmemiştim ama
böyle daha iyi oldu gibi.
·
Afet
Kırat Ve bakıp da
eleştiri yapmayan arkadaşlar, sıra size gelince canına okuyacağım şiirlerinizin
haberiniz olsun, demedi demeyin.
·
Kenan
Baran Yapacağız Afet
Ablam merak etmeyin. Başımız bir sakin olsa.
1
·
Kenan
Baran Mehmet Şeref
Beyin önerisi ve sizin yeniden dokunuşunuz faydalı olmuş kanaatindeyim.
Gerçekten de gümbür gümbür bir şiir. Orjinal
anlatımlar var ama Kenan Yavuzarslan'ın da buyurduğu üzere bu türden şiirler duygusal
açıdan güçsüz kalıyor. Hem bazen deftere baktığımda hemen hemen tüm grup
üyelerinin ( siz de dahil ) sürekli şiir ekleme bildirimleri geliyor. Bu konuda
bende son zamanlarda hareket yok. Ben başımı hangi taşlara vurayım?
Manasal olarak çok da dokunulabilecek bir şiir değil.
Çünkü tamamen hayal gücüyle yazılmış. Hayal gücüne sınır, kural koyamayız.
Bunların yanı sıra durak durumunu inceledi mi bazı
dostlar. Bana göre hata yok da bilgisine, tecrubesine güvendiğimiz dostların iç
durak hakkındaki yorumları gözümde canlanıyor...
Afet Hanıma başarılı şiirinden ötürü teşekkür ederim.
Selam ve saygılarımla.
·
Mehmet
Ziya Şiirin girişini
sevmedim:) zira direk gelişme bölümüyle başlamış..ayrıca şiirlerde ilk kıtanın
çapraz kafiye ya da bir serbest mısra ile başlaması daha vurgulu sanırım.
·
Mehmet
Ziya pembeye mi
boyayım-pembeye mi boyasam diye gelmedi mi aklına ablacım:))
·
Afet
Kırat o zaman
gelmemişti Şengül hanımdan sonra öyle yapmaya karar verdim:)
·
Mehmet
Ziya o da mı
aynısını dedi okumadım:))
·
Mehmet
Ziya zirve de neyin
nesi yer'desin ilham perim--burayı da böyle yaptım
·
Mehmet
Ziya ya da zirveleri
unuttun yer'desin ilham perim
·
Afet
Kırat niye yerde ayrı
mı yazılır ki?
·
Mehmet
Ziya kesmeye bakma
cümleyi değiştim abla
·
Mehmet
Ziya :))
·
Afet
Kırat ama her mısra
sonunda desin diyorum orada değiştirirsem uyum bozulmaz mı
·
Kenan
Baran Bu işin sonu
mahkemede biter
·
Afet
Kırat mahkemeye de
veririm, alıştık duruşmalara girre çıka nasılsa
·
Mehmet
Ziya abla
"yerdesin" tam olarak orda ondan öncesini değiştim sadece
·
Mehmet
Ziya senin yazdığına
göre ilham perisi "yerdesin" diyor benim yaptığıma göre yerde"
·
Afet
Kırat ama o yerdesin
değil ki mekanın yer, aşağılar zirvede işin yok desin dedim, kendi kendimi
aşağıladım
·
Mehmet
Ziya yani sen ilham
perisine söylüyorsun
·
Afet
Kırat bana senin
yerin aşağılar desin diyorum
11 Aralık 2012, 21:33 · Beğen
·
Afet
Kırat aslında cevap
vermeyecektim ama kimsenin yazdığı yok
·
Afet
Kırat yine de o
seçeneği düşüneyim sizi mi kıracağım bir dize için
·
Kenan
Baran Ziya abi Afet
Abla'nın "desin"leri demek anlamında. Sizinki ise bulunmak anlamında
( sanırım )
·
Mehmet
Ziya anladım...
senin tabirinde ilham perisi söylüyor.. benim değiştiğim şekil şiire daha
uyumlu...sebebine gelince sen ilham perisinden şikayet ediyorsun ya.. amacına
daha uygun bir söylem
·
Şengül
Cennet ''kendi kedimi
aşağıladım '' ... çok tatlısınız Afet Hanım :))
·
Afet
Kırat şeker
hastasıyım ya ondandır:)
·
Mehmet
Ziya Tembelliği
bırakıp azmin elinden tutsam
Yarınlara uzansam anıları unutsam
Yeşil ırmağı içip Boraboy’u kurutsam
“Amasya seni yutar; yer” desin ilham perim.
·
Mehmet
Ziya Amasya seni
yutar...burada cümle bitti... yeni bir cümle başlıyor ondan sonra ve yarım
kalmış
·
Mehmet
Ziya Amasya seni
yutup yer desin ilham perim
·
Afet
Kırat o da olabilir,
noktalı virgül kullanmak istemiştim:)
·
Mehmet
Ziya onu sadece ben
anlarım ama bir kaldırın ordan noktalı virgülü öyle okuyun
·
Şengül
Cennet ''benim
değiştiğim şekil şiire daha uyumlu'' ... bir ego patlaması sesi geldi duydunuz
mu ?.. :))
·
Mehmet
Ziya valla Şengül
hanım zamanım dar yorumları okumadım
·
Kenan
Baran :)))))))))))
Duyduk Şengül Hanım 7,5 şiddetindeydi sanırım
·
Mehmet
Ziya Görevim tamam
diye huzura ersem şöyle
Kutuplardan al gülü; “ Der” desin ilham perim.
.....son dize sonra da al gülleri der desin ilham
perim
·
Mehmet
Ziya yeter mi
abla:))
·
Mehmet
Ziya Uzattım sana
doğru buyur iste elimi
“Sana gereken yalnız, ter!” desin ilham
perim...iste" mi "işte mi" işte olması lazım ....son dize.....
·
Mehmet
Ziya geliyor:))
·
Mehmet
Ziya Sana gereken
ilaç; ter desin ilham perim...ya da Bu tutkunun ilacı ter desin ilham perim...
·
Mehmet
Ziya bittiiiiiiiiii...
·
Afet
Kırat tamam not
edildi, teşekkürler
·
Şengül
Cennet en yakın
zamanda Ziya Beyin 3. şiiri asılır inşallah !.. :))
·
Kenan
Baran Afet Abla başta
olmak üzere biz de heyecanla bunu bekliyor olacağız değil mi Şengül Hanım :))
·
Mehmet
Ziya iyi olru
aslında ben hiç şiri demlemem burda demlenir:))
·
Mehmet
Ziya bakın ben şiiri
en fazla 2 saatte yazar, asarım sayfaya, okunur geçer atarım arkaya...
·
Şengül
Cennet kesinlikle
Kenan Bey :))
·
Mehmet
Ziya hiç bir şiirime
geri dönüp bakmadım inanın...mükemmeli yakaladığım anda mehter takımına marş
marş deyip karşınızdan geçeceğim hava ataraktan:))
·
Mehmet
Ziya şimdi
yazdıklarım alıştırma
·
Şengül
Cennet 7,5 az bence
... 9,3 ...
·
Kenan
Baran Ziya
Ağabeyinkini kast ediyorsanız doğrudur Şengül Hanım :)))
·
Mehmet
Ziya bu 7,5 9,3 leri
analdıysam ARAP olayım:)) hemde en bedevisinden
·
Şengül
Cennet :))) sakın
açıklamayın Kenan Bey ... sonucu merak ettim şimdi :))
·
Kenan
Baran Tamam Şengül
Hanım merakta bırakmak en büyük kötülüktür :)))
·
Mehmet
Ziya merakta
bırakmayı düşündüğünüz kiş ben isem : amaaaaannn ne merak etcemm""
dedim gitti:))
·
Kenan
Baran Kim olduğunu
bile merak ederken ne merak edeceksiniz ki Ziya Ağabeyim :))))))))
·
Mehmet
Emin Türkyılmaz Bu şiir
hakkında varsa eğer son sözleri alalım ve yeni bir şiire geçelim arkadaşlar.
·
Afet
Kırat sizin de
eleştirinizi bekliyordum daha
·
Afet
Kırat yeni şiir bakıp
da es geçenlerden birisinin olsun
·
Yıldız
Toksöz Bizim eleştiren
değil eleştirilerden bir şeyler öğrenme grubuna girdiğimizi Mehmet Emin hocam
biliyor Afet abla. Evet bakıyoruz paylaşılan şiirlere ama eleştiri yapmak
herkesin harcı değildir.Sevgilerimle.
·
Mehmet
Emin Türkyılmaz Estağfirullah
Yıldız Hanım.Hepimiz her gün yeni şeyler öğrenmek, yeni bakış açıları kazanmak
için hayatta değil miyiz?
Şiir işi ile uğraşanların, bir başka deyişle şairlerin
farklı olduğu gerçeğini bizim dışımızda olanlar da, yani şiirle uğraşmayanlar
da hep dile getirmiştir. Normal olanı gıcırdayan kapının menteşelerine iki
damla yağ damlatmak, tıslayan musluğun contasını değişmek iken tutup onlara bir
ya da birkaç dörtlük yazmak bazılarına göre çok normal kabul edilmeyebiliyorken
bizim çoğunlukla yaptığımızdır.
İlham perisini aramak ya da dâvet etmek gibi…
Afet Hanımın şiirlerini tâkip edenler onun hemen her
konuda bir şeyler hatta çok şeyler yazdığını bilir.
Şiirdeki bilindik anlamıyla genel çerçeve (
hece-kafiye-ayak) bana göre sorunsuz.
İç unsurlar yani şiir tekniği anlamında daha iyi
olabilmesi adına arkadaşlarımız görüşler ifade ettiler. Ki, onların bazılarını
Afet Hanım dikkate alacağını zaten söyledi.
Birkaç şey de ben söyleyeyim.
Ayaklı şiirleri koşma tarzından biliyoruz.11’li hece
ile yazılan bu tarzı çapraz kafiye ile daha çok özdeşleşen 14’lü heceye de
uyguluyoruz zaman zaman. Elbette bu şairin tercihidir ama şahsen şiirdeki giriş
kıt’alarının çapraz başlamasını gerek vurgu adına gerekse zihni şiire
hazırlamak adına daha şık ve uygun olduğunu düşünüyorum.Orijinaline yani tazına
da uygunluğu göz ardı edilmemeli.
“ Pembeye mi boyayım sararmış benizleri “
Arkadaşlarımız bahsettiler “ boyayım “ konusunu. Ben
farklı bir şey söylemek istiyorum. Şiir yazan insanlar kendi ülke kültürlerini,
şiveleri, halk deyişlerini yaptıkları çalışmalarda mutlaka sergilemelidir bana
göre. Gelecek nesillerin geçmişlerini bilmeleri ve hatırlamaları ancak bu
şekilde mümkün olabilir. Ne var ki bir şiirin tasarımı yapılırken onun nasıl
yazılacağı iyi hesap edilmeli. Yarısı başka yarısı başka, yarısı ağır yarısı
basit, yarısı derin yarısı yüzeysel olduğunda kompozisyon bence tamamlanmıyor.
Özellikle 14’lü heceler şehirli hece kapsamında olduğundan gerek dil gerek
anlam biraz daha derinlik beklentisine sevk ediyor okuyucuyu. Ayrıca iki anlama
gelebilecek ve dikkat edildiğinde bile ayırt edilmeyecek kelimeleri kullanmanın
da çok doğru olmadığını düşünüyorum.
“boyayım”
“ Boyayayım “ anlamı düşündürdüğü gibi “ ben boyayım,
boyanın kendisiyim” anlamına da gelebiliyor.
“ Pembeye mi boyayım sararmış benizleri
Tütsü mü savurayım yakarak genizleri ”
Alt alta gelen iki mısrada “ boyayayım “ ve “
savurayım “ gibi iki ek ya da iki redifin de çok uygun olmadığını düşünüyorum.(
bir kıt’a içinde de ) Zaten aynı ses olan kafiyelerin yanına bir de aynı sesli
iki kelimeyi yerleştirmek bir durağanlık veriyor hissine kapılıyorum.
Eğer “ nerdesin ilham perim “ söylemi ana fikri
oluşturmasaydı bu ayak kafiyeleri tercih edilir miydi? Bazı yerlerde iç durağı
ihlal etti çünkü. Özellikle Afet Hanımın iç durak konusundaki hassasiyetlerini
iyi biliyoruz. Bu hata değildir.Estetik ve ses anlamında şiirin kalitesini
yansıtır. Bazı yerlerde ( tırnak içine alınan ) hem anlam hem görüntü olarak da
iç durak ihlal edilirken okuyucuyu bir ikileme düşürmesi de fark ediliyor. Ve,
“ nerdesin ilham perim “ giriş ayağı için mi final ayağı için mi daha uygundu
acaba?
1., 3. Ve 5. Kıt’alarda aynı şahıs eklerinin (m)
gelmesi mi daha uygundu yoksa farklı bir ses verilmesi?
Şahsen ilk kıt’ayı:
“ Samanyolu’nu tutup yıldızı mı indirsem
Dolunayın sırtına dünyayı mı bindirsem
Dövülen kayaların gözyaşını dindirsem “
Böyle başlamışsam, üçüncü kıt’ada:
“ İmgeleri dürerek derin düşlere dalıp
Kitabın arasından güçlü heceler alıp
Kuşların kanadından beyaz tüyleri çalıp “
Gibi ya da ilk kıt’ayla aynı olmayan bir ses tercih
ederdim. Bunun daha şık olduğunu düşünürüm.
Bildiğimiz bir Afet Kırat tarzıydı şiir.
O yazacak bir didikleyeceğiz kenarından köşesinden….
Eyvallah!
·
Afet
Kırat boyayım o zaman
ilk aklıma gelen şeydi ne kullanırım konuşurken ne de yazardım ama yazmışım
işte, acilen birisini çağırmak için haykırdığınızda nasıl çıkan sesi kontrol
edemezseniz öyle oldu. Uzun zamandır yazmıyordum, daha önceleri de denediğim
bir yoldu her seferinde de güzel sonuçlar vermişti. Yine öyle oldu, bu çağrıdan
sonra 4 hece, 3 serbest şiir yazdım, bir kısmını yayınlamayacağım, en iyiye
ulaştırmak için üstünde yoğun olarak çalışıyorum. Elbette hataları vardı bu
şiirin, arkadaşlar bahsetmişler gerekli yerleri düzelteceğim.Açılırken gurubun
amacı neydi bilmem ama benim geliş nedenim buydu, ortaklaşa bitti sanılan şiiri
en iyiye götürebilmek. Düşüncelerini sunan arkadaşlara teşekkürlerimi,
kaçanlara da teessüflerimi bildiririm.Arkadaşının ilerlemesini isteyen gördüğü
yanlışları açıkça belirtir. Mehmet bey eleştirmeye değer gördüğünüz için de
size ayrıca teşekkür ederim. Yeni şiirlerde buluşmak üzere hoşçakalın.