|
Züleyha Özbay Bilgiç Şiiri
ZEHREVAN
Bulutun gölgesine ziyadır doğduğu an!
Bahardır ayaz gönle iki çiçek zehrevan!
Muştularla dökülen Furkan’ın baş tacıdır
Mühürlü dudakların yegâne ilacıdır
Mihrabın gölgesinden nur damlar çisil çisil
Gözyaşları nehirdir ve bir çiy kadar asil
Paslanmaya yüz tutmuş gönüller durulur mu
Yağmurda ıslanmayan rahmete vurulur mu
Farzet ki, ulviyetin nefesinde dirildin
Has bahçenin nadide güllerinden derildin…
Zehrevan ki, mahşerin şefkatli serinliği
Ruhun çölünde gölge, bembeyaz gelinliği
Ayetin kutsiyeti dökülürse dilinden
Açılır tüm kapılar ulviyet kandilinden
Rahmetiyle kuşatır o Halık-ı Zülcelâl
Melekler istiğfarda mevsimlerden son melal
Gündüzler güze küskün aşka müptela gece
Sükûta çoğalıyor, her zikir hece hece
Sıratta can yoldaşı pırıl pırıl bir şûle
Günahın kirli yüzü akar gider meçhûle…
Zehrevan, cürmü örten istiğfar kadar serin
Ab-ı hayat dökülür sînesine seherin
Garipler sofrasına rahmet tecelli eder
Bir yoksulun gülüşü böyle kaç cennet eder? (!)
Çatlayan dudakların Kevser ile ıslanır
Nefis sürûra erer, dil huzura yaslanır
Yüreğinde güzide yakarışın kelamı
Kanat çırpar ukbadan bir güvercin selamı
İçli bir niyaz gibi parlar secde-i nişan
Beşaretle karşılar seni Resul-i Zişan
Zehrevan gül busesi misk u amber kokulu !
Zehrevan ismi azam ipek atlas dokulu !
Züleyha Özbay BİLGİÇ
Mehmet Emin Türkyılmaz "Garipler
sofrasına rahmet tecelli eder
Bir yoksulun gülüşü böyle kaç cennet eder? "
Buradaki kafiye konusunda ne düşünüyoruz?
Alpdoğan Akyüz Eder
kelimesi cinas gibi düşünülmüş ama anlamlar çok yakın olduğu için cinas etkisi
uyandırmıyor... Bence olmamış...
Alpdoğan Akyüz ...yemek
eder? Buradaki eder ne anlamda? Hocam anlayamadım...
Şengül Cennet bence
aynı kelimeler ... ''etmek'' fiili ...birinde doğrudan kullanılmış, diğerinde
yardımcı fiil olarak ...
Alpdoğan Akyüz Azap
yapmak / Azat etmek / etmek bir oluş bildiriyor ikisinde de... Bence yine şık
değil...
Alpdoğan Akyüz O zaman
şöyle söyleyebiliriz belki: Anlamlar ne kadar yakın olursa cinasın değeri o
kadar düşer...
Mehmet Emin Türkyılmaz Belki,
" cinas olan kelimenin anlaşılabilmesi için yardıma ihtiyacı olup olmadığı
" nı tartışmalıyız..
Alpdoğan Akyüz "Bulutun
gölgesine ziyadır doğduğu an!
Bahardır ayaz gönle iki çiçek zehrevan!"
Giriş çok başarılı bence... Telmih sanatıyla işlenmiş...
TELMİH
Söz arasında herkesin bildiği bir olaya ya da kişiye işaret etme
sanatı. Söz arasında herkesçe bilinen geçmişteki bir olaya, ünlü bir kişiye bir
inanca ya da yaygın bir atasözüne işaret etmek, onu anımsatmaktır. Telmih
edilen şey uzun uzadıya açıklanmaz, bir iki sözcükle anımsatılır.
Alpdoğan Akyüz Zehrevan:
Kur'an'daki sure-i bakara ile sure-i al-i imran
Alpdoğan Akyüz "Zehrevan
ki, mahşerin şefkatli serinliği
Ruhun çölünde gölge, bembeyaz gelinliği"
"Bembeyaz gelinliği" derken kimin gelinliği sorusuna
cevap havada kalıyor...
Alpdoğan Akyüz "ulviyet"
kelimesi iki kere kullanılmış... Daha değişik bir kelime daha çok renk katardı
şiire kanımca...
Alpdoğan Akyüz "Melekler
istiğfarda mevsimlerden son melal"
Melekler istiğfar etmez...
Evliyanın en büyüklerinden Muhammed Masum Faruki “kuddise
sirruh” hazretlerine, bir gün meleklerden sordular.
Cevabında;
- İmanın ikinci şartı, meleklere inanmaktır, buyurdu. Melekler,
Allahü teâlânın kullarıdır. Günah işlemez ve yanılmaz ve unutmazlar. Nitekim
âyet-i kerimede mealen; (Melekler, emrolundukları şeyde Allahü teâlâya karşı
gelmezler ve emrolundukları şeyi yaparlar) buyuruldu.
Mehmet Emin Türkyılmaz Ama bu
istiğfar etmedikleri anlamına gelmez Alpdoğan... Bir çok konuda, bir çok kişi
için istiğfar edebilirler
Alpdoğan Akyüz İstiğfar
günahın affedilmesini dilemek bildiğimiz gibi... Ayet çok açık: Melekler,
emrolundukları şeyde Allahü teâlâya karşı gelmezler ve emrolundukları şeyi
yaparlar. (Günah işlemiyorlarsa neden istiğfar etsinler?)
Alpdoğan Akyüz Ama bu
istiğfar değil ki... İstiğfar kendi günahın için söz konusu...
Alpdoğan Akyüz "İstiğfar"
kelimesi yine iki kere kullanılmış... (Taktım bu istiğfara... :)
Mehmet Emin Türkyılmaz Şu da
var ki, büyükten af dilemek için illa bir suç işlemeye de gerek yok. Gönül
alma, nazlanma ve büyüklüğünü kabul etme için de yapılabilir. Ayrıca İstiğfarın
bir anlamı da " ricacı olma " olduğunu düşünürsek başkası için de
yapılması mümkün.
Alpdoğan Akyüz Haklısınız
Hocam ama meleklerin görevleri belli olduğu için bu kelime pek uygun olmamış
yapı itibariyle kanımca... Belki meleklerin sıfatlarına daha uygun bir kelime
seçilebilirdi...
Mehmet Emin Türkyılmaz Yok
öyle değil Alpdoğan, "
Prof. Dr. Orhan ÇEKER, “Melekleri Kendimize Nasıl Duâ
Ettirebiliriz” adlı makalesini nette bulabilir misin bilmiyorum. Orada Gerek
K.Kerim'de gerekse Hadislerde bu konu ile alakalı birçok izah var. Farklı
boyuttan da bakmak gerekir
Alpdoğan Akyüz Zehrevan,
cürmü örten istiğfar kadar serin
Ab-ı hayat dökülür sînesine seherin
Burada bağlantıyı kuvvetlendirmek için ikinci dize şöyle mi
yazılsaydı?
...Daha Fazlasını Gör
Alpdoğan Akyüz Tamam
Hocam da, benim bahsettiğim istiğfar birinin kendi günahını affetmesini
dilemesi... Şimdi şu konuya açıklık getirmek lazım... İstiğfar af dilemek mi?
Birisinin affedilmesini dilemek mi?
Alpdoğan Akyüz Ben
anlatamadım derdimi... İstiğfar etmekle dua etmek farklı şeyler!
Alpdoğan Akyüz Birisi
için dua etmek başka şey, istiğfar etmek, af dilemek farklı şey...
Züleyha Özbay Bilgiç Melkler
bizm için af dilerler. veridğim linkten okusanız daha iyi anlıyacaksıznı.
Züleyha Özbay Bilgiç melekler
istiğfarda artık mevsim melalin sonu yani biizm için af diliyorlar ve
mevsimimiz melal olmaktan çıkıcak bu dize açılımı böyle. anlamı olmayan hiç bir
şeyi kural olsun diye yazmam.
Şengül Cennet istiğfar
etmek; kendisinin ya da birisinin tövbesi, affı için dua etmektir ... kısaca
istiğfar; duanın altkümesidir ...
Mehmet Emin Türkyılmaz Kendin
için ricacı olmak, başkası için ricacı olmak:
Kendi namıma özür dilemek, başkası namına özür dilemek
Bu pencereden bak biraz Alpdoğan
Alpdoğan Akyüz Ben
birisi için edilen duanın istiğfar kelimesini karşıladığını düşünmüyorum... Bu
bahsin istiğfar kelimesi ile geçtiği bir yer söyleyin ikna olayım...
Kenan Yavuzarslan .
"Garipler sofrasına rahmet tecelli eder
Bir yoksulun gülüşü böyle kaç cennet eder? "
Buradaki kafiye konusunda ne düşünüyoruz?
Ben buradaki kafiyede problem olmadığını düşünüyorum. Zayıf bile
olsa net bir cinas var.
Yavuz Doğan Aslında
beyitler halinde yazılmış ama dönem dönem benim de kullandığım
şekliyle, bentlere dönüştürülmüş, bana sorarsanız son derece
başarılı bir
şiir..
...Daha Fazlasını Gör
Alpdoğan Akyüz Yavuz Doğan basit
kalıyor demek haksızlık bana göre... O zaman haşa "Allah istiğfar
ediyor" diyelim... Bana göre kelimelerin anlamlarından farklı yere
sürüklemek ayrı şey, kelimelerin anlamlarını doğru şekilde algılamak ayrı
şeydir... Konuyu uzatmak gibi bir niyetim olmamakla beraber, cevap verme
ihtiyacı hissettim... Saygılar...
Yavuz Doğan Ben de
şu "sıradan", "basit kalıyor" gibi cümleleri yanlış
anlamanıza takılmış durumdayım bu aralar.. Dün de Hilmi abi takılmıştı buna..
"Bana göre" diye başladığım cümle, bana göre olan durumu ifade eder.
Ve bana göre kelimeyi bire bir algılayıp öyle değerlendirmek basit kalıyor..
Ama olayı toplumu en sağlam inancı Allah'a dayandırıp o noktadan vurmaya
çalışmak daha da basit kalıyor.. Fikrimdir.. Bil isterim..
Alpdoğan Akyüz İyi de
yanlış anlamadım ki...Siz hafife alıyorsunuz ben almıyorum dedim.Bunda ne var?
Alpdoğan Akyüz "melekler
istiğfar etmez" demek çok basit kalıyor bence.. Siz basit kalıyor dediniz
ben de basit değil dedim fikrimi söyleyerek aynen sizin gibi...
Yavuz Doğan Peki..
Yerden göğe kadar haklısın.. Kusura bakma.. Haddimi aştım..
Yavuz Doğan Pardon..
"Sen" dedim "siz" hitabınızı unutarak Alpdoğan bey..
Şengül Cennet ''kaç
cennet eder''deki ''eder'' ''paha, değer'' anlamında kullanılmamıştır ...
buradaki kelimelerin ikisi de aynıdır bence ... ve dolayısıyla bırakın cinası,
kafiye bile yoktur burada ... ''paha'' anlamındaysa ''paha'' kelimesini yerine
kullanabilmemiz gerekmez mi?.. ki olmuyor ... benim burada kafam çok karıştı
... ifade edemiyorum ... ama cinas ya da kafiye olmadığından, aynı kelimeler
olduğundan eminim ...
Kenan Yavuzarslan ilk
mısrada tecelli etmek yani gerçekleşmek, ikinci mısrada değer belirtmek
anlamında, yani kaç para eder gibi. Benim fikrim güzel bir cinas olduğu
yönünde.
Şengül Cennet peki
mastarlı fiil olarak kullanabilir misiniz lütfen örnek olarak ...
Şengül Cennet eder;
isimdir ... fiyat, paha, değer analmındadır ... buradaki ''eder'' kelimesi
''etmek'' kelimesinin ''fiyat, değer, paha'' amacıyla kullanılmasıdır sadece...
dolaylı bir kullanımdır ...
Şengül Cennet cinas
olabilmesi için ''paha, değer, fiyat'' kelimelerini oradaki ''eder''in yerine
kullanabilmemiz gerekir - ki olmuyor... çünkü buradakilerin ikisi de ''etmek''
fiilidir ...
Züleyha Özbay Bilgiç tecelli
etmek; belirmek, görünmek, ortaya çıkmak, zuhur etmek. meydana
çıkmak.dolayısıyla biirnci dizedeki tecelli bu anlama geliyor. ikinc dizedeki
ise kaç cennet eder yani paha biçilir mi anlamında kullanılmıştır dolayısıyla
cinas olarak kullandım. burada eder ifadeleri bildğimiz Cinastır.
Hilmi Yazgi "Garipler
sofrasına rahmet tecelli eder
Bir yoksulun gülüşü böyle kaç cennet eder?"
cinastan ziyade gizemli bir kafiyelenme görüntüsü veriyor
rahm-et eder
cenn-et eder
"tecelli" kelimesinin mısra içinde daha değişik yerde
kullanılması anlamı düşüreceği için, tartışılacak bir cinas denemesi yapılmış
gibi geldi bana.
Şengül Cennet ''kaç
elma eder ... kaç insan eder ... kaç para eder'' buradaki ''eder''ler tıpkı
''kaç cennet eder'' deki gibi paha, fiyat, değer manasındaki ''eder''le
cinastır ... ama bu şiirde cinas yoktur ... çünkü aynı fiiller kullanılmıştır ... ''ederi
nedir?'' ya da ''biçilmez eder '' gibi bir ifade kullanılsaydı katılırdım ...
Hilmi Yazgi "cinas
olan kelimenin anlaşılabilmesi için yardıma ihtiyacı olup olmadığı " nı
tartışmalıyız..
M.Emin Türkyılmaz"
bence evet.
önönüne gelecek herhangi bir kelime ile değişik anlam kazanacak
fiil çekimlerinin cinas olduğunun anlaşılması için yardımcı kelimedeki ses
uyumuna dikkat etmemiz gerekiyor diye düşünüyorum.
bahsi geçen mısralarda
..tecelli eder
..kaç cennet eder
"eder" etmek fiilinden geliyor ama önündeki
kelimelerin ses uyumu var mıdır?
anlaşılır olması için daha değişik bir örnek verelim;
"..mutluyken söz verme
..üzgünken cevap verme
..öfkeliysen karar verme"
karşımıza böyle dizelerle biten bir şiir çıksa burada anlamlar
değişik diye cinas var diyebilecek miyiz
söz /cevap / karar ?
galiba bu konu çok konuşulacağa benziyor.
bu vesile ile hayırlı sabahlar...
Kenan Yavuzarslan .
"..mutluyken söz verme
..üzgünken cevap verme
..öfkeliysen karar verme"
Cidden akıl karıştırıcı. Düşününce evet cinas var gibi ama ben
olsam bu şekilde kullanmamaya özen gösteririm yine de.
Alpdoğan Akyüz Hayırlı
pazarlar İhsan Bey... Bey dediğime bakmayın, sizi aslında daha yakın
görüyorum... :)
Ihsan Turhan Teşekkürler
Alpdoğan hocam eyvallah...Kalp kalbe karşı emin olun..
Ihsan Turhan Ben
şiiri çok beğendim, kendi adıma şu an için eleştiri babında söyleyecek bir
şeyim yok... Tebrikler Züleyha hanım...
Ihsan Turhan Sizin
hatırınız için Alpdoğan hocam diyorum ki "şiirin kaşının üstünde gözü
var" :))
Mehmet Emin Türkyılmaz Garipler
sofrasına rahmet tecelli eder
Bir yoksulun gülüşü böyle kaç cennet eder? (!)
İkinci mısradaki, “ eder” i şaire “ değer- paha “ anlamında
kullandığını söylüyorsa öyledir elbette. Ne var ki okuyuşta o anlamı çıkaramadım. Zaten farklı
algıya neden oluyorsa cümle yapısıyla biraz oynamak da gerekir.
Hilmi Beyin dediği :
rahm-et eder
cenn-et eder
şekliyle, arada “tecelli” olmadan olsaydı zaten “ eder” leri
redif olarak kabul edip “ rahmet “ ve “ cennet” i kafiye kabul edecektik. “ (
ki öyleydi zaten). Orada da “tecelli “ işi bozuyor.
Cinaslar konusunda ben belki biraz daha katı düşünüyorum. Bana
göre cinaslar kendi başlarına ayakları üzerinde durabilmeli. Takviyeye ya da
farklı kelimelerin lûtfuna muhtaç olmamalı. Yoksa önü alınamaz bir bozulmanın
içinde buluruz kendimizi.
Züleyha Özbay Bilgiç Öncelikle
şiirlerimi değerlendirlir kılıp buraya taşıdığı için sanat adına örnek aldığım
değerliMehmet Emin Türkyılmazhocam'a şükranlarımı
sunuyorum.Zehrevan yaklaşık bir yıldır üzerinde düşündüğüm yazmaya beş ay
çalıştığım bir şiirm. Zehrevan Al-i İmran ve Bakara surelierinin Kurandaki ismi
iki çiçek anlamında. ayet destekli olduğu için çok özen göstermeye çalıştığım
bir şiirdi. Ayetlerin faziletlerini anlam derinliği katarak kuralı
hissettirmeden okuyucuyu direk anlama yöneltmekti amacım ki hecede bu tarzı
seviyorum. sırf kural fiil geçiş amacı için yazılan duygu ve anlma mana
derinliği yoksunu şiirleri sevmiyorum her ne kadar kuralları kusursuz olsa da.
Serbest şiir yazmam rağmen hece yazmaya çalışan biriym elimden geldiğince.
serbesteki çizgimi heceye taşımaya çabalıyorum. Duyguyu ön planda hisseterecek
hece olmalı yazacaksam eğer. Buraya kadar değerli görüşlerini bildiren tüm şiir
yürekli dostlarıma vakit ayırdıkları için teşekkür ederim. Ben kendi açımdan
bana uyanları aldım uymayanlara da saygı duyuyorum. hepinize selam ve dualarımı
gönderiyorum.
Kenan Yavuzarslan Eleştirilerimizi
yazdığımız için şiir hakkındaki genel görüşümüzü yazmayı unuttuk sanırım :)
Elbette takıldığımız yerler olacak ama ben bu şiiri çok beğendim
ve verilen emeğe hayran kaldım. Tebrikler...
Mehmet Emin Türkyılmaz Sadece
Edebiyat Defterinde yaklaşık olarak 420 hece yazan arkadaşı tâkip eden biri
olarak ( artık tâkip etmiyorum) Serbest tarz çalışmalarıyla tanıdığımız Züleyha
Hanımın bu hece şiirinin %070'lık dilimin üstünde olduğunu söylemem mübalağa
olmaz sanıyorum.
Teşekkür ediyor, yeni çalışmalarını bekliyorum.
Ihsan Turhan Mehmet
hocamın bu şiiri seçmesinde ayrı bir güzellik var ki o da şudur; Züleyha hanım
" ben serbest şiir yazıyorum" diyerek kestirip atmamıştır ve bu
çalışması ile hece şiirinide öksüz bırakmamıştır. Ayrıca, yazdığı serbest
şiirleri gibi bu hece şiiri ve şiirdeki emek hakikatten takdire şayandır... Bir
kez daha tebrikler...
Formun Altı
Yorumlar
Henüz yapılmış yorum yok
|
|