İhsan Turhan Şiiri


AŞK-I VASİYETİMDİR YAR

Hani bir gün gelir de yar naaşım iner mezara
O an bile tebessüm et gözlerinde yaşat bizi
Sevdadaki duruşumuz engel olsun intizara
Ruhuma huzur verecek sözlerinde yaşat bizi

Yani senden ayrıldığım o mecburi zamana dek
Yüreğimde ve nabzımda attığını düşünerek
Yüreğinin elleriyle her yüreğe bir şiir ek
Ve dünyaya hayat katan, izlerinde yaşat bizi

Benden sonra yokluk çekip, sürülsen de diyar diyar
Dik dur emi nazlı yârim, yıkamasın seni ağyar
Gelin gibi geleceğin o vuslat-i ana kadar 
Sevdamızı yazacağın, cüzlerinde yaşat bizi

Olmasam da, hayatının biz olalım izi yolu 
Aşkın yâdı geçtiğinde bizi anlat dolu dolu
Her işinin, her şeyinin, bizle dolsun sağı solu
Gerçekleşen hayallerin, hazlarında yaşat bizi

Yedi veren güller gibi sen hiç solma emi gülüm
Kader mecbur tutsa bizi, savrulsun hep benim külüm
Tebessümün, gülen yüzün, olsun en büyük ödülüm
Mutluluğu anlattığın kez’lerinde yaşat bizi

Eğer farkına varmadan incitmişsem cananımı
Bir an bile üzüp seni yok saymışsam sol yanımı
Aşkımızın hatırına, bağışla yar o anımı
Kalbimizin bir olduğu, bizlerinde yaşat bizi

İHSAN TURHAN

Formun Üstü

·          
·          
Afet Kırat 8+8 heceli bir şiir, belki de alışık olmadığımız için sık sık rastlamadığımız için okumakta zorlandım. Bir de hece sayısını arttırmak için sıkça kısa hecelere eklere başvurmuş.
“Hani bir gün gelir de yar” 8 hece için 6 kelime fazla geldi. Yine 5 kelimeyle 8 heceyi meydana getirdiği başka dizeler de var. İlk olarak buraya dikkat çekmek istedim.
·          
Afet Kırat ayak kafiyelerinde bizi zaten varken mısra aralarında gördüğüm "biz" ler de fazla geldi
·          
Afet Kırat vuslat-i ana böyle bir tamlama var mıdır bilmiyorum. Vuslat kökeni Türkçe olmayan bir kelime, an Türkçe bir kelime ikisinin bu şekilde tamlama yapılması doğru değil gibi geldi.
·          
Afet Kırat Mutluluğu anlattığın kez’lerinde yaşat bizi
anlattığın her seferinde demek istemiş ama doğru bir anlatım mı acaba?
·          
Afet Kırat Kader mecbur tutsa bizi, savrulsun hep benim külüm
bir üstteki ve alttaki dizelerle bağlantı kuramadım. Bir de külüm dendikten sonra benim sadece hece doldurmak için kullanılmış gibi geliyor.

Olmasam da, hayatının biz olalım izi yolu 
Aşkın yâdı geçtiğinde bizi anlat dolu dolu
Her işinin, her şeyinin, bizle dolsun sağı solu
Gerçekleşen hayallerin, hazlarında yaşat bizi
Biz olalım, bizi anlat, bizle dolsun. Yaşat bizi her mısrada biz kullanılması hoş gelmedi.
·          
Ihsan Turhan Afet abla yavaş, kaçarım valla :))
·          
Afet Kırat zaten şiiri incelenenler kaçıyor sen de mi onlar gibi olacaksın?
·          
Afet Kırat daha yazmıyorum kötü ben olmayayım, ama biliyorsun ki şiirlerini severek okuyorum çoğu kez hepsi iyi olacak diye şartı mı var?
·          
Ihsan Turhan Yok ablam ya, latife yaptım aşk olsun. :)
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz " zaten şiiri incelenenler kaçıyor"
Gerçekten mi Afet Hanım?
·          
Ihsan Turhan Kim kaçtı ki?
·          
Afet Kırat Mehmet bey, benim şiirlerden seçip koyun biliyorum ki ufak tefek de olsa hemen hepsinde hata var arkadaşlar incelesinler ben de onların yönlendirmesine göre düzenleyeyim. bu beni mutlu eder, zira usta değilim. Kaçmıyorlar mı kaç kişiyle başladık kaç tanesi geliyor, herkesin mi mazereti var, ben çalışmıyorum belki ama tek bilgisayarı 3 kişi paylaşıyoruz, evin içinde dışında tüm işler bana bakıyor ben fırsat buluyorsam çok kişi de en azından bir sefer düşüncesini paylaşacak vakti bulabilir.
·          
·          
Ihsan Turhan Ablam gelirler daha henüz ayılmamıştır arkadaşlar...
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz 8+8 Kalıbı kolay gibi görünse de gerek okuyuştaki ses anlamında gerekse hece tamamlamak adına ilave tek ya da iki heceli kelimelerin yerleştirilmesi ve tekrarları anlamında oldukça sıkıntılı bir ölçüdür. Mısralardaki tınıyı yakalamak ve devam ettirmek, kopmaları önlemek ve okuyucunun dikkatini dağıtmadan ve uyutmadan şiiri bitirtmek çok kolay değildir.

Bu anlamda bu şiire bakarken ( bu ölçünün buraya taşıdığımız ilk örneğidir) bunları da göz önünde bulundurmamız sanıyorum işin seyri bakımından önemlidir.
·          
Alpdoğan Akyüz Selamlar sevgili dostlar.

8+8 şeklinde yazılmış şiir ama 4+4 şeklinde yazılsaydı daha ahenkli bir şiir okuyabilirdik diye düşünmeden edemedim.

"Ve dünyaya hayat katan, izlerinde yaşat bizi" 

"Ve" kelimesi bende her zaman dolgu hissi uyandırıyor hecede.

"Gelin gibi geleceğin o vuslat-i ana kadar" 

Vusalat-i an tamlaması yanlış kurulmuş. İlla ki böyle bir tamlama yapılacaksa, An-ı vuslat şeklinde olması lazım. Yani kavuşma(nın) an'ı şeklinde. Ab-ı hayat (hayat(ın) suyu) örneğindeki gibi her zaman ikinci kelime iyelik eki alır. (Aynı eleştirim şiirin başlığı için de geçerli.)

"Olmasam da, hayatının biz olalım izi yolu" 

Bu dizedeki ögelerin eksikliği ve dizenin düzenleniş şekli okunuş ve anlam açısından beni yordu.

"Her işinin, her şeyinin, bizle dolsun sağı solu" 

Bunun yerine daha sanatlı bir dize yazılabilirdi.

"Yedi veren güller gibi sen hiç solma emi gülüm" 

Bu dizedeki söz grubunun "e mi" şeklinde yazılması lazım.

"Kader mecbur tutsa bizi, savrulsun hep benim külüm"

Bu dize hatalı kurulmuş hissi uyandırdı bende. 
*Dizenin kuruluş mantığına göre bir örnek: Hükümet mecbur tutsa bizi, x partiye feda olsun benim oyum. (Bu cümle ne derece doğru?)
(Mehmet Hocamın görüşlerini de almak isterim bu konuda.)

"Eğer farkına varmadan incitmişsem cananımı
Bir an bile üzüp seni yok saymışsam sol yanımı"

İlk dizedeki üçüncü tekil şahsa hitabın diğer dizelerde 
ikinci tekil şahsa kayması hoş olmamış kanımca.

Duygusu ve tekniği yerinde, çok güzel bir şiir okudum.

İhsan Beyi yürekten tebrik ederim.

Sürç-i lisanlarımda önce Mevlâ'ya sonra size sığınırım dostlar...
·          
Ihsan Turhan Mehmet hocama bu şiirimi seçtiği için gerçekten teşekkür ediyorum…
Kendi düşünceme göre, en doğru seçim bence!
Çünkü bu şiirimden, kendim de dahil, şiir yazmaya çalışan birçok kişinin, şiir nasıl yazılmalı ya da yazılmamalı, şiirde demlenme nedir, yazılan her söz dizilişi şiirsel anlam taşır mı gibisinden çıkaracağı dersler olacağına inanıyorum!
Şiir yazmayı, atletizmde yüksek atlama gibi düşünürsek!
7 metre atlayınca alkışlanmayı seviyorsan…
Sonrasında 3 metreyi bile atlayamamışsan, “bu nedir sana neler oluyor” diyenlere…
“Ya dün 7 metre atladım onu niye görmüyorsunuz” dememek lazım… 
Dahası şu hatayı da yapmamak lazım; çıtanı bir nebze yükselttiysen eğer “sırf yazayım, yazmış olayım” diye çıtayı düşürmemek! 
Mehmet hocam şiiri eleştirmeye açarken, şiir vesilesiyle bu hatayı yapan bana ve benim gibi hata yapanlara da mesaj yollamış oldu.
Belki bunu düşünerek, belki düşünmeyerek yaptı ama kalben söylüyorum ki nasıl olduğu değil, seçimin bu açıdan bakıldığında da gayet güzel olduğudur… 
Bir de inandığım şu ki “Doğru eleştiriyi dostluk adına sakınmak, aslında dostumuza iyilik değil, kötülük yapmaktır!”
Eleştirilere verebileceğim bir cevabım olursa eğer, eleştirilerin bitiminde tekrar yazarım…
O zamana kadar kaçıyorum :)
Not; Afet ablam ben cidden latife yapmıştım :)
·          
Bayram Mecit Şiiri diğer İhsan turhan şiirleri kadar başarılı bulmadım..bunda 8+8 olmasınında etksi var biraz..kulağıma hoş gelmiyo neden se bu tarz..onun haricinde kafiyeler güçlü değil ve şiirde insanı vuran bi felsefe yakalayamadım..Tabi bu şiir; şiir standartlarına göre kötü bir şiir değil, lakin şiiri iyi bilen bir kalemden daha güçlü bir şiir okumak istiyor insan.. Benimde nacizane görüşüm bu :)
·          
Alpdoğan Akyüz Nacizane mi naçizane mi Bayram Bey? :)
·          
Bayram Mecit Daha kötü hatalarda yapıyorum Alpdoğan bey, bu ne ki..lakin burdaki klavye hatası..yalnış bilsem söylerdim inanın :)
·          
Ihsan Turhan Yalnış mı, yanlış mı ? Bayram can :))))
·          
Bayram Mecit yanlış tabiki...:)
·          
Alpdoğan Akyüz Estağfurullah... Kelimenin doğru yazılması adına duyduğum bir sorumluluk duygusundan kaynaklanıyor uyarım... :) Sevgimle...
·          
Ihsan Turhan Benim uyarım tamamen duygusal :)
·          
·          
·          
Kenan Baran Çok duygusalsınız arkadaşlar :))
·          
Bayram Mecit Bu gün herkeste bi duygusallık var ama çözemedim :)
·          
Alpdoğan Akyüz Ben de İhsan Bey sayesinde duygusal oldum biraz... :D
·          
Ihsan Turhan Az önce Palamut yedim, ağlıyordu garip, hadi bana duygusallık ondan geçti. Sizlere ne oluyor? :))
·          
Alpdoğan Akyüz İhsan Bey şiirinizden dolayı olmasın? :)
·          
Bayram Mecit Valla bu duygusallıkla şiiri bir daha okudum, fenada değilmiş aslında :) demekki ruh hailne bağlı..
·          
Ihsan Turhan Ben sizlere çaktırmadan narkozu biraz daha vereyim... Ödül bile vereceksiniz şiire ecük sabırlı olun .))
·          
Bayram Mecit Zaten şiiri finalde ayın en iyi şiiri bile seçeriz bu modu koruyabilirsek :)
·          
Alpdoğan Akyüz 35'lik de açalım o zaman... :D
·          
Bayram Mecit Ohoo, alkol alırsak bu şiire yaptığım olumsuz yorumu bile silerim ben..kafam iyi olunca bütün şiirleri seviyorum ben :)
·          
Alpdoğan Akyüz Ondan dedim zaten... Tamamen akılsal... İhsan Turhan'a destek için... :)))
·          
Bayram Mecit İçelim abi o zaman :)
·          
Kenan Baran Hani gelenek-yenilik diye muhabbetler oluyor şiir üzerine. Kendimi daha çok geleneğe yakın görüyorum. Bunun sebeplerinden biri de böyle uzun kalıplı şiirlerdir. Çünkü hece; şiire ahenk katan en önemli unsurdur bana göre. Hece ahenk katmıyorsa o zaman serbest diye tabir edilen şiir türünü yazalım. Bu şiirde okuyuş ahengini bulamadım ya da yakalayamadım. Bu şiirden yola çıkarak genel kanımı paylaşmak istedim.

İhsan Ağabeyimin diğer şiirlerini de okumuşuzdur. Onlar daha bir hoştu. :) Bu şiirde kullanılan kelimeler ve mana çok güçlü değildi kanaatindeyim. Daha net inceledikten sonra biraz daha didiklerim şiiri.
·          
Şengül Cennet yine çoğunluğa muhalefet olucam ama ben çok seviyorum 8+8'lik kalıpları ... bence siz kıskandığınız için çamur atıyorsunuz arkadaşlar :)) ... kısa ölçülü şiirler tekerleme gibi geliyor bana ... özellikle 6+5 ... mani gibi ... kısa kelimeleri ve bağlaçları da yakıştırıyorum ben şiire ... tamlamalar konusunda Afet Hanıma ve Alpdoğan Beye katılıyorum ... hatta başlık bile hatalı bu duruma göre: Aşk- ı Vasiyet yanlış bir tamlama bence ... ''şiirin ana teması ''biz'' olunca ''biz''lerin fazla kullanılması temayı pekiştirmiş ve duygu yoğunluğunu artırmış bence ... çok hoş geldi bana ... ve diyorum ki ... bu böyleyse, daha iyileri nasıl enfestir kim bilir ? ...
·          
Kenan Baran Şengül Hanım kıskanma duygusunu doğru kullanıp hırsla bilerseniz başarıya varmanız kolay olur. Bir büyüğümü kıskanıyor olmam sıkıntı değil bence. :))
·          
Şengül Cennet hayır ... 8+8'lik ölçüyü ben de kullanırım da ... ileride denk gelirse kılıfımı hazırlayayım demiştim :))
·          
Bayram Mecit Şengül hanım, 11 li lik şiirleri mani gibi görmeniz bütün 11 li şiirleri aynı kefeye koymuşsunuz görüntüsü veriyor..ben öyle 11 li şiirler okudum ki 14 lü ve 16 şiirlerde yakalanmayan duygu ve kaliteye sahipler..gerçek şair 11 li de ya da 16 lıda da aynı kaliteyi yakalar..11 li şiirleri genelde şair olduğunu sanan, kendini ozan sanan ve kllasik kafiye ve basit sözlerele tekerleme gibi yazan kişiler kullandığı için sizde öyle bir izlenim kalmış..bu kişiler genelde hep 11 li kullanırlar çünkü..ve şiiirlerinin sonuda genele "kul ahmedim derdim dolmadı gitti" gibi klasik ve basit mısralarla devam eder..bence gerçek şairlerin yazdığı 11 li şiileri bu guruba sokmayın derim ben..sevgiler :)
·          
Kenan Yavuzarslan En başta Afet Hanım ın dediği gibi, ben de şiiri okurken zorlandım. Alışkanlık olmamasından kaynaklanabilir.

Noktalama hatalarını listelemeye gerek yok ama göze batıyor. 

Özellikle ayaklarda çok kullanılan "z" kafiyenin kullanılması şiiri ilk başta basit bir şiir olarak algılatıyor (şahsi kanaatim). Özellikle 16 hece kullanılan bir şiirde daha zengin bir ayak kafiyesi daha çok yakışırdı.

Şiir bir temenni şeklinde ilerlerken son dörtlükte bir varsayıma dayalı özürle nihayet bulmuş. Konu iyi kotarılmamış daha ziyade kafiyeye kurban edilmiş gibi algıladım.

Belki ikinci okuyuşta daha farklı/güzel şeyler yazılabilir.
·          
Şengül Cennet çok haklısınız Bayram Bey ... uzun konuşmayı sevmediğim için yorumlarımı özet tutuyorum genelde ... bu defa da anlam kopmaları oluyor haliyle ... ama siz çok güzel özetlediniz ... kendini şair sananların tekerlediği 11'lilerden öylesine gına geldi ki böyle bir genelleme yapma gafletine düştüm ivedilikle ... açtığınız için teşekkür ederim :)
·          
Kenan Baran Şengül Hanım çok da Allah Allah dedirtecek bir şiir değilse 8+8'ler için genel düşüncem üstte belirttiğim gibidir açıkçası. :))

Bu arada 11'li koşma şiirler konusunda Bayram Mecit Hocama tamamen katılıyorum. Bana göre hece şiirinin özü 11'lidir. Maniler 7 hecedir. :))))
·          
Şengül Cennet ''mani gibi'' dedim zaten Kenan Bey :) inanın öyle 11'liler gördüm ki maniler yanında Fuzuli'den kasideler gibi kalır :)) ama yukarıda da dediğim gibi genelleme yapmam yanlıştı ... asın beni !..
·          
Bayram Mecit Rica ederim ben teşekkür edrim Şengül hanım..Yalnız şu var, yanlış anlaşılmasın, ben 14 lü heceyi yazmayı daha çok severim, okumasınıda..çünkü alan genişler ve daha derin anlamlar içeren mısralar yazabilirisiniz..11 lide bu imkan azdır..ama dediğim gibi iyi şair ikisinide iyi yazar..misal abdurrahim karakoç un 11 li şiileri müthiştir..hatta ve hatta 8 li şiirleride..misal unutursun mihribanım; 

Süt emerdin gündüz gece
Unuttun ya büyüyünce
Ha işte tıpkı öylece
Unutursun mihribanım..

Yani mani gibi görünsede şair şair olunca hepsinin altından kalkar..
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz Bu şiiri " şu kalıp yazılsa, bu kalıp yazılsa " şekliyle değerlendirmek çok adiil mi? Ya da hangi kalıbın daha çok yakışacağı?
Bu şiir 8+8 yazılmış bir şiir. Yazıldığı kalıba göre değerlendirmek ve artılarını eksilerini ortaya koymak daha makul galiba.
Ama bu kalıbın " musammad " şekli hakkında konuşabiliriz.
·          
Alpdoğan Akyüz (aaaac / bbbbc...) TAHMİS (Musammat biçimlerinden biri... Böyle bir şey yazmayı düşünüyorum Mehmet Hocam... Tavsiyelerinizi almak isterim...)

Divan şiirinde bir gazelin her beytinin üstüne üçer mısra eklenerek kurulan nazım biçimi. Bir gazelin muhammes hâline getirilmesi olarak da tanımlanabilir. Eklenen mısralar, eklendiği beytin birinci dizesiyle kafiyelidir.

Herhangi bir şeyi beşleme veya beş kat yapma manasına gelir. Terim olarak Divan Edebiyatı'nda her hangi bir şairin bir gazelinin her beyitine üçer mısra ekleyerek beşer mısralı kıtalar haline getirmeye denir. Daha çok önceden yazılmış, her hangi bir şairin gazeli tahmis haline getirilir.

Divan Edebiyatı'nda çok rağbet gören tahmis, yapısını değiştirdiği gazele, ses bakımından zengin bir ahenk, mana bakımından da belli bir derinlik kazandırabildiği oranda değer kazanır. Eğer tahmis edilen gazele eklenen beyitler, ahenk ve mana bakımından gazelin asıl beyitlerinden zayıf kalırsa, başarılı bir tahmis meydana getirilmiş sayılamaz.
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz Ben iç durak kafiyeleri olanı kastetmiştim Alpdoğan.
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz ( Dün tamamen dışarıda olmam ve katılımda bulunamamamdan dolayı özür dileyerek)

Ortada konuşulacak bir şiir varken çok acil durum olmadıktan sonra başka mevzular açmak ve dikkati başka yöne kaydırmak bence çok şık değil. Şiiri tartışılan arkadaşın incinme ihtimali vardır bana göre.

Bu şiire katılımın az olması, fikir beyan etme noktasında çok irdelenmemesi sanıyorum İhsan Beyin suçu değil. Çünkü İhsan Bey fırsat buldukça katılım yapan ve görüş bildiren bir arkadaşımız. Acaba 8+8 olması mı?
Çünkü bu kalıp çok fazla kullanılmayan ve belki de üzerinde çok düşünmediğimiz bir ölçü. Afet Hanımın dediği gibi “ okurken zorlanmak” bazı alışkanlıklarla mümkün ancak. 11’li ve 14’ lü hecelerde yaşanmayan bu durum 12’li, 13’lü ve 15’li hecelerde de olabiliyor bunun gibi. Daha çok aşına olmadığımızdandır sanıyorum.
Şahsen bu kalıbı incelerken şairinin başka kalıplarda yazdığı şiirlerle karşılaştırmak gerçek bir ölçü olmaz. Bu kendine göre sesi ve mûsıkîsi olan bir tarzdır. ( okurken bile farklı geldiğine göre)

Tek hecelik kelimeleri sık sık ve anlamı zaafa uğratacak şekilde yerleştirmemek gerekir. İnsan diğer kalıplara daha çok alışınca bu durum oluyor genellikle. Şahsen bu tarzın musammad şeklini daha yakışır buluyorum. 

Eyvallah!
·          
Ihsan Turhan Eyvallah üstat... Saygı ve selam ile hayırlı cumalar diliyorum hepimize...
·          
Afet Kırat fazla katılımın olmaması zaten en başta söylediklerimin dışında eleştirecek fazla bir şeyin olmaması, İhsan beyin diğer şiirlerini, saygın kişiliğini bilmemizden olabilir, en azından ben onun için fazla müdahale etmek istemedim. 8+8 olmasının dışında çok fazla sıkıntı yoktu o da zaten hata değil bir tercihti. katılan arkadaşlara teşekkür eder İhsan beye başarılar dilerim.
·          
Kenan Baran Çok özür dilerim kendi adıma. Ben aslında didikleyecektim lakin bazı ailevi mevzular sonraki gün de klasik müzik kursumun olması beni iki gün sayfadan uzaklaştırdı. Atalarımız boşuna dememişler "insan sevdiğini yerden yere vururmuş" diye. Zira İhsan Ağabeyimi seviyoruz :))
Saygılar.
·          
Ihsan Turhan Kenan kardeşim bilmukabele...
·          
Alpdoğan Akyüz Klasik müzik derken? Kenan Baran?
·          
Kenan Baran Valiliğe bağlı kendi çabalarıyla ayakta durmaya çalışan başında değerli bir hocanın bulunduğu amatör bir grup. Klasik Türk Müziği yani Alpdoğan Ağabeyim.
·          
Alpdoğan Akyüz Ben de müzisyen sayılırım da... (Gitar...) O nedenle sordum... :)
·          
Ihsan Turhan Aslında bu şiirle alakalı değil ama genel olarak bütün şiirlerimi kapsayacak anlamda kendimle ilgili bir şeyler yazıp paylaşmak istiyorum. 
Tabi grup yönetiminin izni olursa! Bunu yapmak istememin nedeni de buraya asılan yazıların Mehmet hocamın sitesinde arşivleniyor olması! 
Zaman zaman, okurlarımın benim iradem dışında, şahsıma “üstat hoca” sıfatları yüklemesiyle sıkıntılar yaşıyorum. (nedenine yazı içinde değineceğim) 
Bir insanın yaptığı işle ilgili kendini bilmesi kadar önemli bir şey daha varsa o da çevresindeki insanların yaptığı işi ne şartlarda ve nasıl yaptığını bilmesidir! Şiirimin vesilesi ile bu konuda değinmek istediğim şeyler var… Destur var mıdır Mehmet hocam? Var derseniz eğer, yazabildiğim kadar yazıp, paylaşmak isterim…








Yorumlar
Henüz yapılmış yorum yok




Yorum Yapın

Ad Soyad: Yorumunuz:
E-posta:
Tarih:
3.5.2024 15:24:05
 


 
 

 
 

 
 
 
 
 
 




Bu site Kişisel Yazar Web Tasarım projesi ile oluşturulmuştur.