|
İhsan Turhan Şiiri
AŞK-I VASİYETİMDİR YAR
Hani bir gün gelir de yar naaşım iner mezara
O an bile tebessüm et gözlerinde yaşat bizi
Sevdadaki duruşumuz engel olsun intizara
Ruhuma huzur verecek sözlerinde yaşat bizi
Yani senden ayrıldığım o mecburi zamana dek
Yüreğimde ve nabzımda attığını düşünerek
Yüreğinin elleriyle her yüreğe bir şiir ek
Ve dünyaya hayat katan, izlerinde yaşat bizi
Benden sonra yokluk çekip, sürülsen de diyar diyar
Dik dur emi nazlı yârim, yıkamasın seni ağyar
Gelin gibi geleceğin o vuslat-i ana kadar
Sevdamızı yazacağın, cüzlerinde yaşat bizi
Olmasam da, hayatının biz olalım izi yolu
Aşkın yâdı geçtiğinde bizi anlat dolu dolu
Her işinin, her şeyinin, bizle dolsun sağı solu
Gerçekleşen hayallerin, hazlarında yaşat bizi
Yedi veren güller gibi sen hiç solma emi gülüm
Kader mecbur tutsa bizi, savrulsun hep benim külüm
Tebessümün, gülen yüzün, olsun en büyük ödülüm
Mutluluğu anlattığın kez’lerinde yaşat bizi
Eğer farkına varmadan incitmişsem cananımı
Bir an bile üzüp seni yok saymışsam sol yanımı
Aşkımızın hatırına, bağışla yar o anımı
Kalbimizin bir olduğu, bizlerinde yaşat bizi
İHSAN TURHAN
·
·
Afet Kırat 8+8 heceli bir şiir, belki de alışık olmadığımız için sık sık
rastlamadığımız için okumakta zorlandım. Bir de hece sayısını arttırmak için
sıkça kısa hecelere eklere başvurmuş.
“Hani bir gün gelir de yar” 8 hece için 6 kelime fazla geldi. Yine 5
kelimeyle 8 heceyi meydana getirdiği başka dizeler de var. İlk olarak buraya
dikkat çekmek istedim.
·
Afet Kırat ayak kafiyelerinde bizi zaten varken mısra aralarında gördüğüm
"biz" ler de fazla geldi
·
Afet Kırat vuslat-i ana böyle bir tamlama var mıdır bilmiyorum. Vuslat kökeni
Türkçe olmayan bir kelime, an Türkçe bir kelime ikisinin bu şekilde tamlama
yapılması doğru değil gibi geldi.
·
Afet Kırat Mutluluğu anlattığın kez’lerinde yaşat bizi
anlattığın her seferinde demek istemiş ama doğru bir anlatım mı acaba?
·
Afet Kırat Kader mecbur tutsa bizi, savrulsun hep benim külüm
bir üstteki ve alttaki dizelerle bağlantı kuramadım. Bir de külüm dendikten
sonra benim sadece hece doldurmak için kullanılmış gibi geliyor.
Olmasam da, hayatının biz olalım izi yolu
Aşkın yâdı geçtiğinde bizi anlat dolu dolu
Her işinin, her şeyinin, bizle dolsun sağı solu
Gerçekleşen hayallerin, hazlarında yaşat bizi
Biz olalım, bizi anlat, bizle dolsun. Yaşat bizi her mısrada biz
kullanılması hoş gelmedi.
·
·
Afet Kırat zaten şiiri incelenenler kaçıyor sen de mi onlar gibi olacaksın?
·
Afet Kırat daha yazmıyorum kötü ben olmayayım, ama biliyorsun ki şiirlerini
severek okuyorum çoğu kez hepsi iyi olacak diye şartı mı var?
·
·
·
·
Afet Kırat Mehmet bey, benim şiirlerden seçip koyun biliyorum ki ufak tefek de
olsa hemen hepsinde hata var arkadaşlar incelesinler ben de onların
yönlendirmesine göre düzenleyeyim. bu beni mutlu eder, zira usta değilim.
Kaçmıyorlar mı kaç kişiyle başladık kaç tanesi geliyor, herkesin mi mazereti
var, ben çalışmıyorum belki ama tek bilgisayarı 3 kişi paylaşıyoruz, evin
içinde dışında tüm işler bana bakıyor ben fırsat buluyorsam çok kişi de en
azından bir sefer düşüncesini paylaşacak vakti bulabilir.
·
·
Ihsan Turhan Ablam gelirler daha henüz ayılmamıştır arkadaşlar...
·
Mehmet Emin
Türkyılmaz 8+8 Kalıbı kolay gibi görünse de
gerek okuyuştaki ses anlamında gerekse hece tamamlamak adına ilave tek ya da
iki heceli kelimelerin yerleştirilmesi ve tekrarları anlamında oldukça
sıkıntılı bir ölçüdür. Mısralardaki tınıyı yakalamak ve devam ettirmek,
kopmaları önlemek ve okuyucunun dikkatini dağıtmadan ve uyutmadan şiiri
bitirtmek çok kolay değildir.
Bu anlamda bu şiire bakarken ( bu ölçünün buraya taşıdığımız ilk örneğidir)
bunları da göz önünde bulundurmamız sanıyorum işin seyri bakımından önemlidir.
·
Alpdoğan Akyüz Selamlar sevgili dostlar.
8+8 şeklinde yazılmış şiir ama 4+4 şeklinde yazılsaydı daha ahenkli bir
şiir okuyabilirdik diye düşünmeden edemedim.
"Ve dünyaya hayat katan, izlerinde yaşat bizi"
"Ve" kelimesi bende her zaman dolgu hissi uyandırıyor hecede.
"Gelin gibi geleceğin o vuslat-i ana kadar"
Vusalat-i an tamlaması yanlış kurulmuş. İlla ki böyle bir tamlama
yapılacaksa, An-ı vuslat şeklinde olması lazım. Yani kavuşma(nın) an'ı
şeklinde. Ab-ı hayat (hayat(ın) suyu) örneğindeki gibi her zaman ikinci kelime
iyelik eki alır. (Aynı eleştirim şiirin başlığı için de geçerli.)
"Olmasam da, hayatının biz olalım izi yolu"
Bu dizedeki ögelerin eksikliği ve dizenin düzenleniş şekli okunuş ve anlam
açısından beni yordu.
"Her işinin, her şeyinin, bizle dolsun sağı solu"
Bunun yerine daha sanatlı bir dize yazılabilirdi.
"Yedi veren güller gibi sen hiç solma emi gülüm"
Bu dizedeki söz grubunun "e mi" şeklinde yazılması lazım.
"Kader mecbur tutsa bizi, savrulsun hep benim külüm"
Bu dize hatalı kurulmuş hissi uyandırdı bende.
*Dizenin kuruluş mantığına göre bir örnek: Hükümet mecbur tutsa bizi, x
partiye feda olsun benim oyum. (Bu cümle ne derece doğru?)
(Mehmet Hocamın görüşlerini de almak isterim bu konuda.)
"Eğer farkına varmadan incitmişsem cananımı
Bir an bile üzüp seni yok saymışsam sol yanımı"
İlk dizedeki üçüncü tekil şahsa hitabın diğer dizelerde
ikinci tekil şahsa kayması hoş olmamış kanımca.
Duygusu ve tekniği yerinde, çok güzel bir şiir okudum.
İhsan Beyi yürekten tebrik ederim.
Sürç-i lisanlarımda önce Mevlâ'ya sonra size sığınırım dostlar...
·
Ihsan Turhan Mehmet hocama bu şiirimi seçtiği için gerçekten teşekkür ediyorum…
Kendi düşünceme göre, en doğru seçim bence!
Çünkü bu şiirimden, kendim de dahil, şiir yazmaya çalışan birçok kişinin,
şiir nasıl yazılmalı ya da yazılmamalı, şiirde demlenme nedir, yazılan her söz
dizilişi şiirsel anlam taşır mı gibisinden çıkaracağı dersler olacağına
inanıyorum!
Şiir yazmayı, atletizmde yüksek atlama gibi düşünürsek!
7 metre atlayınca alkışlanmayı seviyorsan…
Sonrasında 3 metreyi bile atlayamamışsan, “bu nedir sana neler oluyor”
diyenlere…
“Ya dün 7 metre atladım onu niye görmüyorsunuz” dememek lazım…
Dahası şu hatayı da yapmamak lazım; çıtanı bir nebze yükselttiysen eğer
“sırf yazayım, yazmış olayım” diye çıtayı düşürmemek!
Mehmet hocam şiiri eleştirmeye açarken, şiir vesilesiyle bu hatayı yapan
bana ve benim gibi hata yapanlara da mesaj yollamış oldu.
Belki bunu düşünerek, belki düşünmeyerek yaptı ama kalben söylüyorum ki
nasıl olduğu değil, seçimin bu açıdan bakıldığında da gayet güzel olduğudur…
Bir de inandığım şu ki “Doğru eleştiriyi dostluk adına sakınmak, aslında
dostumuza iyilik değil, kötülük yapmaktır!”
Eleştirilere verebileceğim bir cevabım olursa eğer, eleştirilerin bitiminde
tekrar yazarım…
O zamana kadar kaçıyorum :)
Not; Afet ablam ben cidden latife yapmıştım :)
·
Bayram Mecit Şiiri diğer İhsan turhan şiirleri kadar başarılı bulmadım..bunda 8+8
olmasınında etksi var biraz..kulağıma hoş gelmiyo neden se bu tarz..onun
haricinde kafiyeler güçlü değil ve şiirde insanı vuran bi felsefe
yakalayamadım..Tabi bu şiir; şiir standartlarına göre kötü bir şiir değil,
lakin şiiri iyi bilen bir kalemden daha güçlü bir şiir okumak istiyor insan..
Benimde nacizane görüşüm bu :)
·
·
Bayram Mecit Daha kötü hatalarda yapıyorum Alpdoğan bey, bu ne ki..lakin burdaki
klavye hatası..yalnış bilsem söylerdim inanın :)
·
·
·
Alpdoğan Akyüz Estağfurullah... Kelimenin doğru yazılması adına duyduğum bir
sorumluluk duygusundan kaynaklanıyor uyarım... :) Sevgimle...
·
·
·
·
·
Bayram Mecit Bu gün herkeste bi duygusallık var ama çözemedim :)
·
·
Ihsan Turhan Az önce Palamut yedim, ağlıyordu garip, hadi bana duygusallık ondan
geçti. Sizlere ne oluyor? :))
·
·
Bayram Mecit Valla bu duygusallıkla şiiri bir daha okudum, fenada değilmiş aslında
:) demekki ruh hailne bağlı..
·
Ihsan Turhan Ben sizlere çaktırmadan narkozu biraz daha vereyim... Ödül bile
vereceksiniz şiire ecük sabırlı olun .))
·
Bayram Mecit Zaten şiiri finalde ayın en iyi şiiri bile seçeriz bu modu
koruyabilirsek :)
·
·
Bayram Mecit Ohoo, alkol alırsak bu şiire yaptığım olumsuz yorumu bile silerim
ben..kafam iyi olunca bütün şiirleri seviyorum ben :)
·
Alpdoğan Akyüz Ondan dedim zaten... Tamamen akılsal... İhsan Turhan'a destek için...
:)))
·
·
Kenan Baran Hani gelenek-yenilik diye muhabbetler oluyor şiir üzerine. Kendimi
daha çok geleneğe yakın görüyorum. Bunun sebeplerinden biri de böyle uzun
kalıplı şiirlerdir. Çünkü hece; şiire ahenk katan en önemli unsurdur bana göre.
Hece ahenk katmıyorsa o zaman serbest diye tabir edilen şiir türünü yazalım. Bu
şiirde okuyuş ahengini bulamadım ya da yakalayamadım. Bu şiirden yola çıkarak
genel kanımı paylaşmak istedim.
İhsan Ağabeyimin diğer şiirlerini de okumuşuzdur. Onlar daha bir hoştu. :)
Bu şiirde kullanılan kelimeler ve mana çok güçlü değildi kanaatindeyim. Daha
net inceledikten sonra biraz daha didiklerim şiiri.
·
Şengül Cennet yine çoğunluğa muhalefet olucam ama ben çok seviyorum 8+8'lik
kalıpları ... bence siz kıskandığınız için çamur atıyorsunuz arkadaşlar :)) ...
kısa ölçülü şiirler tekerleme gibi geliyor bana ... özellikle 6+5 ... mani gibi
... kısa kelimeleri ve bağlaçları da yakıştırıyorum ben şiire ... tamlamalar
konusunda Afet Hanıma ve Alpdoğan Beye katılıyorum ... hatta başlık bile hatalı
bu duruma göre: Aşk- ı Vasiyet yanlış bir tamlama bence ... ''şiirin ana teması
''biz'' olunca ''biz''lerin fazla kullanılması temayı pekiştirmiş ve duygu
yoğunluğunu artırmış bence ... çok hoş geldi bana ... ve diyorum ki ... bu
böyleyse, daha iyileri nasıl enfestir kim bilir ? ...
·
Kenan Baran Şengül Hanım kıskanma duygusunu doğru kullanıp hırsla bilerseniz
başarıya varmanız kolay olur. Bir büyüğümü kıskanıyor olmam sıkıntı değil
bence. :))
·
Şengül Cennet hayır ... 8+8'lik ölçüyü ben de kullanırım da ... ileride denk
gelirse kılıfımı hazırlayayım demiştim :))
·
Bayram Mecit Şengül hanım, 11 li lik şiirleri mani gibi görmeniz bütün 11 li
şiirleri aynı kefeye koymuşsunuz görüntüsü veriyor..ben öyle 11 li şiirler
okudum ki 14 lü ve 16 şiirlerde yakalanmayan duygu ve kaliteye sahipler..gerçek
şair 11 li de ya da 16 lıda da aynı kaliteyi yakalar..11 li şiirleri genelde
şair olduğunu sanan, kendini ozan sanan ve kllasik kafiye ve basit sözlerele
tekerleme gibi yazan kişiler kullandığı için sizde öyle bir izlenim kalmış..bu
kişiler genelde hep 11 li kullanırlar çünkü..ve şiiirlerinin sonuda genele
"kul ahmedim derdim dolmadı gitti" gibi klasik ve basit mısralarla
devam eder..bence gerçek şairlerin yazdığı 11 li şiileri bu guruba sokmayın
derim ben..sevgiler :)
·
Kenan
Yavuzarslan En başta Afet Hanım ın dediği
gibi, ben de şiiri okurken zorlandım. Alışkanlık olmamasından kaynaklanabilir.
Noktalama hatalarını listelemeye gerek yok ama göze batıyor.
Özellikle ayaklarda çok kullanılan "z" kafiyenin kullanılması
şiiri ilk başta basit bir şiir olarak algılatıyor (şahsi kanaatim). Özellikle
16 hece kullanılan bir şiirde daha zengin bir ayak kafiyesi daha çok yakışırdı.
Şiir bir temenni şeklinde ilerlerken son dörtlükte bir varsayıma dayalı
özürle nihayet bulmuş. Konu iyi kotarılmamış daha ziyade kafiyeye kurban
edilmiş gibi algıladım.
Belki ikinci okuyuşta daha farklı/güzel şeyler yazılabilir.
·
Şengül Cennet çok haklısınız Bayram Bey ... uzun konuşmayı sevmediğim için
yorumlarımı özet tutuyorum genelde ... bu defa da anlam kopmaları oluyor
haliyle ... ama siz çok güzel özetlediniz ... kendini şair sananların
tekerlediği 11'lilerden öylesine gına geldi ki böyle bir genelleme yapma
gafletine düştüm ivedilikle ... açtığınız için teşekkür ederim :)
·
Kenan Baran Şengül Hanım çok da Allah Allah dedirtecek bir şiir değilse 8+8'ler
için genel düşüncem üstte belirttiğim gibidir açıkçası. :))
Bu arada 11'li koşma şiirler konusunda Bayram Mecit Hocama tamamen
katılıyorum. Bana göre hece şiirinin özü 11'lidir. Maniler 7 hecedir. :))))
·
Şengül Cennet ''mani gibi'' dedim zaten Kenan Bey :) inanın öyle 11'liler gördüm ki
maniler yanında Fuzuli'den kasideler gibi kalır :)) ama yukarıda da dediğim
gibi genelleme yapmam yanlıştı ... asın beni !..
·
Bayram Mecit Rica ederim ben teşekkür edrim Şengül hanım..Yalnız şu var, yanlış
anlaşılmasın, ben 14 lü heceyi yazmayı daha çok severim, okumasınıda..çünkü
alan genişler ve daha derin anlamlar içeren mısralar yazabilirisiniz..11 lide
bu imkan azdır..ama dediğim gibi iyi şair ikisinide iyi yazar..misal abdurrahim
karakoç un 11 li şiileri müthiştir..hatta ve hatta 8 li şiirleride..misal
unutursun mihribanım;
Süt emerdin gündüz gece
Unuttun ya büyüyünce
Ha işte tıpkı öylece
Unutursun mihribanım..
Yani mani gibi görünsede şair şair olunca hepsinin altından kalkar..
·
Mehmet Emin
Türkyılmaz Bu şiiri " şu kalıp yazılsa,
bu kalıp yazılsa " şekliyle değerlendirmek çok adiil mi? Ya da hangi
kalıbın daha çok yakışacağı?
Bu şiir 8+8 yazılmış bir şiir. Yazıldığı kalıba göre değerlendirmek ve
artılarını eksilerini ortaya koymak daha makul galiba.
Ama bu kalıbın " musammad " şekli hakkında konuşabiliriz.
·
Alpdoğan Akyüz (aaaac / bbbbc...) TAHMİS (Musammat biçimlerinden biri... Böyle bir
şey yazmayı düşünüyorum Mehmet Hocam... Tavsiyelerinizi almak isterim...)
Divan şiirinde bir gazelin her beytinin üstüne üçer mısra eklenerek kurulan
nazım biçimi. Bir gazelin muhammes hâline getirilmesi olarak da tanımlanabilir.
Eklenen mısralar, eklendiği beytin birinci dizesiyle kafiyelidir.
Herhangi bir şeyi beşleme veya beş kat yapma manasına gelir. Terim olarak
Divan Edebiyatı'nda her hangi bir şairin bir gazelinin her beyitine üçer mısra
ekleyerek beşer mısralı kıtalar haline getirmeye denir. Daha çok önceden
yazılmış, her hangi bir şairin gazeli tahmis haline getirilir.
Divan Edebiyatı'nda çok rağbet gören tahmis, yapısını değiştirdiği gazele,
ses bakımından zengin bir ahenk, mana bakımından da belli bir derinlik
kazandırabildiği oranda değer kazanır. Eğer tahmis edilen gazele eklenen
beyitler, ahenk ve mana bakımından gazelin asıl beyitlerinden zayıf kalırsa,
başarılı bir tahmis meydana getirilmiş sayılamaz.
·
·
Mehmet Emin
Türkyılmaz ( Dün tamamen dışarıda olmam ve
katılımda bulunamamamdan dolayı özür dileyerek)
Ortada konuşulacak bir şiir varken çok acil durum olmadıktan sonra başka
mevzular açmak ve dikkati başka yöne kaydırmak bence çok şık değil. Şiiri
tartışılan arkadaşın incinme ihtimali vardır bana göre.
Bu şiire katılımın az olması, fikir beyan etme noktasında çok irdelenmemesi
sanıyorum İhsan Beyin suçu değil. Çünkü İhsan Bey fırsat buldukça katılım yapan
ve görüş bildiren bir arkadaşımız. Acaba 8+8 olması mı?
Çünkü bu kalıp çok fazla kullanılmayan ve belki de üzerinde çok
düşünmediğimiz bir ölçü. Afet Hanımın dediği gibi “ okurken zorlanmak” bazı
alışkanlıklarla mümkün ancak. 11’li ve 14’ lü hecelerde yaşanmayan bu durum
12’li, 13’lü ve 15’li hecelerde de olabiliyor bunun gibi. Daha çok aşına
olmadığımızdandır sanıyorum.
Şahsen bu kalıbı incelerken şairinin başka kalıplarda yazdığı şiirlerle
karşılaştırmak gerçek bir ölçü olmaz. Bu kendine göre sesi ve mûsıkîsi olan bir
tarzdır. ( okurken bile farklı geldiğine göre)
Tek hecelik kelimeleri sık sık ve anlamı zaafa uğratacak şekilde
yerleştirmemek gerekir. İnsan diğer kalıplara daha çok alışınca bu durum oluyor
genellikle. Şahsen bu tarzın musammad şeklini daha yakışır buluyorum.
Eyvallah!
·
Ihsan Turhan Eyvallah üstat... Saygı ve selam ile hayırlı cumalar diliyorum
hepimize...
·
Afet Kırat fazla katılımın olmaması zaten en başta söylediklerimin dışında
eleştirecek fazla bir şeyin olmaması, İhsan beyin diğer şiirlerini, saygın
kişiliğini bilmemizden olabilir, en azından ben onun için fazla müdahale etmek
istemedim. 8+8 olmasının dışında çok fazla sıkıntı yoktu o da zaten hata değil
bir tercihti. katılan arkadaşlara teşekkür eder İhsan beye başarılar dilerim.
·
Kenan Baran Çok özür dilerim kendi adıma. Ben aslında didikleyecektim lakin bazı
ailevi mevzular sonraki gün de klasik müzik kursumun olması beni iki gün
sayfadan uzaklaştırdı. Atalarımız boşuna dememişler "insan sevdiğini
yerden yere vururmuş" diye. Zira İhsan Ağabeyimi seviyoruz :))
Saygılar.
·
·
·
Kenan Baran Valiliğe bağlı kendi çabalarıyla ayakta durmaya çalışan başında
değerli bir hocanın bulunduğu amatör bir grup. Klasik Türk Müziği yani Alpdoğan
Ağabeyim.
·
Alpdoğan Akyüz Ben de müzisyen sayılırım da... (Gitar...) O nedenle sordum... :)
·
Ihsan Turhan Aslında bu şiirle alakalı değil ama genel olarak bütün şiirlerimi
kapsayacak anlamda kendimle ilgili bir şeyler yazıp paylaşmak istiyorum.
Tabi grup yönetiminin izni olursa! Bunu yapmak istememin nedeni de
buraya asılan yazıların Mehmet hocamın sitesinde arşivleniyor olması!
Zaman zaman, okurlarımın benim iradem dışında, şahsıma “üstat hoca”
sıfatları yüklemesiyle sıkıntılar yaşıyorum. (nedenine yazı içinde değineceğim)
Bir insanın yaptığı işle ilgili kendini bilmesi kadar önemli bir şey daha
varsa o da çevresindeki insanların yaptığı işi ne şartlarda ve nasıl yaptığını
bilmesidir! Şiirimin vesilesi ile bu konuda değinmek istediğim şeyler var…
Destur var mıdır Mehmet hocam? Var derseniz eğer, yazabildiğim kadar yazıp,
paylaşmak isterim…
Yorumlar
Henüz yapılmış yorum yok
|
|