|
Erol Uraz Şiiri
Meyhane
Meyhaneler içinde kayboldum divaneyim,
Şişelerden süzülen, mey değil, zemzem bana.
Dost elinden uzakta, gönlüne bigâneyim,
Bezirgân meclisinde, zûl gelir her dem bana.
Esen seher yelinden kokunu seziyorum,
Ayağımın altında hasreti eziyorum.
Kâğıda tütün diye sarıyorken kederi,
Gözümde duman duman hayalin dolaşıyor.
Ölümü özletiyor ayrılığın beteri,
Boşalan kadehlerden umutsuzluk taşıyor.
Alıp akılsız başı yollarda geziyorum,
Yanımda sen yoksun ya, canımdan beziyorum.
İçtiğim her yudumda içimde buruk tadın,
Titreyen tellerinde kemancının efkârı.
Gözünün karasında aşka düştüğüm kadın,
Bâdeler söndürmüyor içimdeki bu nârı.
Baktıkca aynalara kendime kızıyorum,
Sensiz geçen her güne bir mezar kazıyorum.
Şarabın buruk tadı, dudağımda dudağın,
Sokaklarda gölgeler, yalnızlığın gizleri.
Saçlarının her teli takıldığım tuzağın,
Savrulan yapraklarda ayrılığın izleri.
Bir hayat nasıl biter, boşluğa yazıyorum,
Düştüğüm kaldırımda aşkınla sızıyorum.
Erol Uraz
·
·
Kenan Baran Meyhaneler içinde kayboldum divaneyim,
Şişelerden süzülen, mey değil, zemzem bana.
Diye başlayan bir şiirde olumlu bir gidişat ya da tasavvufî bir aşk
bekliyordum açıkçası.
Sonrası olumsuzlaşarak gidiyor. Şairin dost gönlünden bigâne kalması ve
bezirgân meclisinde düştüğü durum. Sonrası ölümü ayrılığa yeğleme, keder, kahır
vs.
Sonrasında o zemzem yeniden badeye ve şaraba dönüyor.
"Bâdeler söndürmüyor içimdeki bu nârı." Bu mısrayı okuduktan
sonra
tekrar şiirin ikinci mısrasına döndüğümde acaba "mey ne kadar içersem
bana etki etmiyor, sudan farkı yok" gibi bir anlatım mı var şeklinde düşündürüyor.
Öyle olsa da bu ikilemi tam anlayamadım.
Etkili bir anlatım vardı. Kadeh, şişe, mey, bade sanki bu kadar
kullanılmamalıydı.
Biraz da bekleyip hocalarımızın yorumlarını takip etmekte fayda var.
Sayın Erol Uraz'ı
eserinden ötürü kutlarım.
Selam ve saygılarımla
·
Ülkü Reyhan
Ahıska Kâğıda tütün diye sarıyorken
kederi,
Gözümde duman duman hayalin dolaşıyor.
Ölümü özletiyor ayrılığın beteri,
Boşalan kadehlerden umutsuzluk taşıyor.
Alıp akılsız başı yollarda geziyorum,
Yanımda sen yoksun ya, canımdan beziyorum.
·
Ülkü Reyhan
Ahıska Bu kıtada ayrılık ve özlem
duyguları çok güzel imgelerle dile getirilmiş.
·
Ülkü Reyhan
Ahıska Şiir okuyucu da güzel duygular
uyandırıyor.Kafiye sarmasını ve tekniğini ben beğendim.Ama iyice didiklenirse
neler çıkacağını hep birlikte görelim.
·
Alpdoğan Akyüz Öncelikle tüm dostlara selamlar.
Teknik anlamda şiirde bir kusur görmemekle birlikte, bazı dizelerde kendi
estetik anlayışıma uygun düzenlemeler de yapmadan edemedim. Ayrıca şunu
belirtmek isterim ki şiirin kimyasıyla oynayıp onun değerini azaltmak değildir
niyetim(iz.) Belli noktalarda, Mehmet Emin hocamın tabiriyle, beyin cimnastiği
yapmanın, bakış açılarını zenginleştirmek adına büyük önem taşıdığını
düşünüyorum.
"Meyhaneler içinde kayboldum divaneyim,
Şişelerden süzülen, mey değil, zemzem bana."
*****Meyhaneler içinde kaybolan divaneyim.
(Bu şekilde daha akıcı olabilirdi dize diye düşünüyorum. Şiirin orjinalinde
kayboldumdan sonra virgül konabilir.)
Yeri gelmişken şunu da belirtmek isterim ki şiir içinde bazı dizelerin
sonunda virgüller gereksiz kullanılmış.
İkinci altılıkta bir "-yor" enflasyonu yaşanıyor gibi...
(sarıyorken, dolaşıyor, özletiyor, taşıyor, beziyorum)
Dolaşıyor ve taşıyor yerine, içinde "-yor" olmayan daha değişik
kelimeler düşünülebilirdi.
"Bir hayat nasıl biter, boşluğa yazıyorum," (Burada boşluğa ne
yazıyor şair? Havada hissettim kendimi okurken.)
("Bitmeyen hayatımı boşluğa yazıyorum" gibi bir dize daha akıcı
olurdu bana göre.)
Ben şiiri sevdim, şairini de gönülden tebrik etmek istiyorum...
Sürç-i lisanlarda affınıza sığınırım... Sevgimle...
·
Erol Uraz Amanın, şiirimi burada görmek ne büyük bir şeref.
·
Erol Uraz Alpdoğan üstadım, bir hayat nasıl biter, boşluğa yazıyorum dizesini,
suya yazı yazmak deyimiyle beraber düşündüm. İkisinide sonuçta kimse
okumayacak. Birini soluyacak, diğerini içecekler. Sürçi lisanınız yok, şeref
verdiniz bana.
·
Alpdoğan Akyüz Eyvallah Erol Bey, tanışmak ve şiirinizi okumak güzeldi...
Memnuniyetlerimi arz ederim...
·
Erol Uraz Bu arada Alpdoğan üstadım, noktalama işaretleri konusunda haklı
olabilirsiniz, bu konuda eksiğim çok fazla.
·
Alpdoğan Akyüz Şiirde noktalama çok tartışılan bir konu... Ben bu tartışmaları
gereksiz gördüğüm için genel geçer kurallara uymaya çalışıyorum... Biraz
tasarrufa kalmış bir konu belki de...
·
Bayram Mecit Teknik olarak sorun olmasada şiirde güçlü imgeler ve derinlik fazla
göremedim..şiirdeki en güzel mısra "Saçlarının her teli takıldığım
tuzağın" mısrasıydı..çok hoştu..saygılarımı sunuyorum..
·
Mehmet Emin
Türkyılmaz Çapraz kafiyeli şiirleri 3+2 mısra
sayısı ile mi tasarlamak daha şık yoksa 4+2 mısra sayısı ile mi? Buraya da
değinir miyiz?
·
Erol Uraz Sayın hocam, evet ben 4+2 şeklinde yazdım. Ama fikrimce anlatılmak
isteden 3+2 ile anlatılabiliyorsa 3+2 daha şık olur bence. Ama bazan yetersiz
kalabiliyor.
·
Elif Yiğit Karlı Konu
bütünlüğünün sağlanması açısından 3+2 daha uygun gibi geliyor bana.4+2 lerde
ikilikler mana olarak dörtlüklerden kopabiliyor.
·
Alpdoğan Akyüz Ben biri diğerinden daha şık olur gibi bir yargıya varılmasından yana
değilim... Şairin tasarrufundadır ve seçilen konunun karakterine göre değişir
diye düşünüyorum... Daha akıcı ve coşkun bir konu karakteri taşıyorsa şiir, 3+2
seçimi daha isabetli olabilir... Vs...
·
Emine Uysal Erol Bey'in bu güzel şiiri ile haftaya başladık. Kendisini kutlarım.
Kenan Bey'in deyimiyle, bol içkili bir şiir olsa da şiiri ben de sevdim.
Arkadaşlar didiklesin biraz, ben bütün yorumları okurum:))
·
Ülkü Reyhan
Ahıska Genelde şarkı sözlerinde 3+2 duygu
bütünlüğü açısından daha akıcı oluyor kanısındayım.Ama arkadaşımızın bu şiiri
4+2 olarak gayet güzel olmuş.
·
Afet Kırat 4+2 genelde şiirlerimde tercih ettiğim şekildir. Erol Bey bu şiiri
benim şiirime eklenti yaptığı bir bölümü devam etmesini önerdiğim için
yazmıştır. Belki kendi tercihi bu olmazdı. Aslında yazmak istediğim çok şey var
ama klavyem bozulmuş yazmakta zorlanıyorum. Bençok beğenmiştim buşiiri,
tebriklerimi gönderiyorum
·
·
Kenan Baran Ben yazarken dörtten sonrasını hiç artı/landırmadım.
·
·
Mehmet Emin
Türkyılmaz " Kâğıda tütün diye
sarıyorken kederi,
Gözümde duman duman hayalin dolaşıyor."
Bu mısralara bâkir mısralar diyebilir miyiz?
Ve dikkat çekici mi?
·
Afet Kırat keder ve sigara aslında acı da olsa, zararlı da olsa acı çekmek şaire
zevk vermiş o tattığı hazdan uyuşmuş bir beyinde belirsiz hayalinin dolaştığını
söylemiş.Bakir olması için daha önce söylenmemiş olması gerekir ben duymadım,
ama çok güzel bir söyleyiş.
·
Kenan Baran Ben de daha önce rastlamadım. Şiirin en özel bölümlerinden biri.
Anlam olarak baktığımızda kederi sigara ile, hayali de sigaranın dumanıyla
birebir örtüştürmek mümkün.
·
Alpdoğan Akyüz Burada teşbih sanatıyla birlikte (tütünün kedere, hayalin dumana
benzetilmesi) tenasüp (uygunluk) sanatının kaynaşması berceste kimliğine
büründürmüş söylemi. Tenasüp sanatı burada tütün, kağıt (sigara kağıdı) ve
duman kelimelerinin uygunluklarında yatıyor...
·
Ayşe Kadıoğlu
Yıldız Ben şiiri çok beğendim.Bir kaç
kere okudum ve her okuyuşta aynı keyifi yaşadım.Kalemi ilk defa
okuyorum.inşallah bundan sonra takip edeceğim...selamlar
·
Ihsan Turhan Hocaların tavsiyleri elbette yerinde tavsiyeler ama ben şiiri
gerçekten çok beğendim. Belki kolaycılık gibi görünebilir ama ben okurken beni
yormayan, leb demeden leblebi olduğunu anladığım şiirlere, kendimi daha yakın
buluyorum. :) (Tabi bu şahsi düşüncem) Aksini düşünenlerin düşüncesine de saygı
duyarım... Bakir söylemleri ve imgeleri bulmayı kim istemez? fakat kelimeleri
ve söylemleri bakir yapmak adına anlamsızlaştırmak olmamalı! Bakir söylemler ve
imgeler en kolay anlatım yoluyla süslenmeli... Yani, şair burada ne demek
istiyor acaba diye, bir mısrayı on dakika düşünmeyi de istemem açıkçası... Alp
doğan beyin yorumunda belirttiği gibi."Burada teşbih sanatıyla birlikte
(tütünün kedere, hayalin dumana benzetilmesi) tenasüp (uygunluk) sanatının kaynaşması
berceste kimliğine büründürmüş söylemi. Tenasüp sanatı burada tütün, kağıt
(sigara kağıdı) ve duman kelimelerinin uygunluklarında yatıyor..." Aynen
katılıyorum... Tebrikler Erol bey...
·
Mehmet Emin
Türkyılmaz Edebî sanatlarla " imge
" diye bugün önümüze konanlar arasında hangi benzerlikler var. Ya da
farkları neler?
·
Alpdoğan Akyüz İMGE:
1. Zihinde tasarlanan ve gerçekleşmesi özlenen şey, düş, hayal, hülya;
duyularla alınan bir uyaran söz konusu olmaksızın bilinçte beliren nesne ve
olaylar, hayal, imaj.
2. Özellikle şiirde söylenmek isteneni benzerlik ve anıştırmayla çarpıcı
anlatma, imaj.
3. Duyu organlarının dıştan algıladığı bir nesnenin bilince yansıyan
benzeri, hayal, imaj.
SÖZ SANATLARI:
Söz sanatları; anlama derinlik, yoğunluk katmak ya da söyleyişi daha etkili
hale getirmek için başvurulan söz oyunlarıdır.
Bu tanımlardan çıkan sonuç şudur ki her imge bir söz sanatıdır ama söz
sanatının konusu sözün söylenme biçimleriyle ilgilidir...
·
Afet Kırat Şimdi imge dediğimiz şey aslında sanatsal bağdaştırmadır. Genelde
kullanılan benzetmeler sembolik anlatım olur(elma-yanak, kiraz – dudak gibi).
Daha önce kullanılmayan bağdaştırmalar imge adıyla tanınır. İmgede en büyük
amaç çağrışım yaptırmasıdır. Yoksa birbiriyle alakası olmayan kelimelerin bir
arada kullanılarak imge diye sunulması doğru değildir.
·
·
Afet Kırat sesimin içine ömrünü dolduruyorum her solukta
katlayıp arşive kaldırdım hırpalanan geçmişimi
·
Afet Kırat bu iki dize bir ömrün tamamını anlatıyor bence,kötü bir geçmiş var ve
susarak saklıyor, yok sayıyor artık
·
Afet Kırat hırpalanan geçmiş çok özel değil, sesin içine ömür saklamak özgün
birbağdaştırma, yanılıyor muyum
·
·
·
·
Erol Uraz Nasıl bir rüzgârdı, esti de geçti
Aklımı kaçırıp peşine saldım.... Aklımı kaçrıp peşine saldım ifadesi için
ne diyebiliriz (bana ait bir şiirden iki dizedir bu)
·
Afet Kırat tırnak arasında kalmış ihanetlerden arınıp
parantez içi bir saadete sıkıştırdım bizi
·
Afet Kırat bildiğim kadarıyla edebi bağdaştırma tırnak arasındaki
ihanet,parantez içindeki saadettir
·
·
Erol Uraz Bende olabildiğince net anlamaya çalıştığım için sordum abla.
Teşekkür ediyorum.
·
Afet Kırat tabi ki yanılıyor olabilirim beklentim öyle ifadeler olduğu için bana
öyle hissettirebilir
·
·
·
Afet Kırat utandırmadan yüzünü kağıdın kağıdı utandırmak bu da güzel
·
·
Afet Kırat değil çünkü şiirsel ifadeler değil onlar
·
·
Afet Kırat mide okuyanı hayale daldıracak bir kelime değil
·
·
Mehmet Emin
Türkyılmaz Meselâ:
"Küflenmiş bir duvar dibinde gözleri gözlerime değenim, bir kelebeğin
ıslak sancısını sürsem yüreğine!...''
·
·
·
Afet Kırat kelebeğin ıslak sancısı, ağlatan sancısı,ağlatacak kadar
yoğunbirsancı
·
·
·
Afet Kırat Şahsım adıma söylemem gerekirse şiirde güzel ifadeleri seviyorum ne
imgedir değildir size bırakalım
·
·
·
·
·
·
Afet Kırat ben onu ağlatacak kadar büyük sancı olarak yorumladım bana
öyleçağrıştırdı
·
Alpdoğan Akyüz ATİLLA İLHAN'ın şiirde imge hakkındaki görüşlerine kulak verelim mi?
"Şiirin kelimelerle değil, imgelerle yazıldığını bilen şairler için,
kelime, diyalektik bir ilişkiler yumağıdır; bir kere, anlatacağı imgeyle
ikincisi aynı imgeyi anlatmakla görevli öteki kelimelerle, üçüncüsü mısra
içindeki özel şiir içindeki genel ses uyumuyla, dördüncüsü imgelerarası birlik
ve karışıklıkların gelişme süreciyle bağlantılıdır. Çünkü (...) Kelimenin
önemi, imgenin somutlaşmasında oynayacağı role göre değişir, bu rolü belirleyen
ise kelimenin çağrışım yükü anlam boyutları ve imgeyle olan diyalektik
bağlantısıdır"
·
Erol Uraz Hocam, o zaman imgelerde mantığa dikkat etmemiz gerekir desek nasıl
olur. Kanatları ıslanmış bir kelebeğin sancısı... desek daha mı uygun olurdu?
·
·
·
Afet Kırat Mehtap Altan şiirlerinde çok imge var da ben ne anlatmak istediğini
anlayamıyorum, belki benim noksanlığımdır
·
Afet Kırat bir gün de Oflu şiirini ele alsak mı bakalım ne diyecekler:)))
·
·
·
·
Ihsan Turhan Mehmet hocam, tevazuyu vurmamış öldürmüşsünüz :) Tevazunun dili olsa
size kızardı .)
·
Mehmet Emin
Türkyılmaz Bu şiirle alakalı görüş ve
düşünceler kaldı ise onları alalım ve yarın yeni bir şiirle devam edelim
arkadaşlar.
·
Erol Uraz Eleştiride bulunan tüm üstadlarıma yürekten teşekkür ediyorum.
·
Erol Uraz Ve tabi ki Mehmet Hocam'a şiirimi buraya taşıdığı için sonsuz
teşekkürlerimi sunuyorum. Şeref duydum.
·
·
·
Mustafa Ceylan Tütün sarmışız
biz de, dostların yorumlarını okuyunca aklıma geliverdi... Cümle dostlara ve
şiirin şairine selamlar, saygılar...
Yorumlar
Henüz yapılmış yorum yok
|
|