Erol Uraz Şiiri

Meyhane

Meyhaneler içinde kayboldum divaneyim,
Şişelerden süzülen, mey değil, zemzem bana.
Dost elinden uzakta, gönlüne bigâneyim,
Bezirgân meclisinde, zûl gelir her dem bana.
Esen seher yelinden kokunu seziyorum,
Ayağımın altında hasreti eziyorum.

Kâğıda tütün diye sarıyorken kederi,
Gözümde duman duman hayalin dolaşıyor.
Ölümü özletiyor ayrılığın beteri,
Boşalan kadehlerden umutsuzluk taşıyor.
Alıp akılsız başı yollarda geziyorum,
Yanımda sen yoksun ya, canımdan beziyorum.

İçtiğim her yudumda içimde buruk tadın,
Titreyen tellerinde kemancının efkârı.
Gözünün karasında aşka düştüğüm kadın,
Bâdeler söndürmüyor içimdeki bu nârı.
Baktıkca aynalara kendime kızıyorum,
Sensiz geçen her güne bir mezar kazıyorum.

Şarabın buruk tadı, dudağımda dudağın,
Sokaklarda gölgeler, yalnızlığın gizleri.
Saçlarının her teli takıldığım tuzağın,
Savrulan yapraklarda ayrılığın izleri.
Bir hayat nasıl biter, boşluğa yazıyorum,
Düştüğüm kaldırımda aşkınla sızıyorum.

Erol Uraz

Formun Üstü

 
·          
·          
Kenan Baran Meyhaneler içinde kayboldum divaneyim,
Şişelerden süzülen, mey değil, zemzem bana.

Diye başlayan bir şiirde olumlu bir gidişat ya da tasavvufî bir aşk bekliyordum açıkçası.

Sonrası olumsuzlaşarak gidiyor. Şairin dost gönlünden bigâne kalması ve bezirgân meclisinde düştüğü durum. Sonrası ölümü ayrılığa yeğleme, keder, kahır vs.

Sonrasında o zemzem yeniden badeye ve şaraba dönüyor. 

"Bâdeler söndürmüyor içimdeki bu nârı." Bu mısrayı okuduktan sonra
tekrar şiirin ikinci mısrasına döndüğümde acaba "mey ne kadar içersem bana etki etmiyor, sudan farkı yok" gibi bir anlatım mı var şeklinde düşündürüyor. Öyle olsa da bu ikilemi tam anlayamadım. 

Etkili bir anlatım vardı. Kadeh, şişe, mey, bade sanki bu kadar kullanılmamalıydı.

Biraz da bekleyip hocalarımızın yorumlarını takip etmekte fayda var.

Sayın Erol Uraz'ı eserinden ötürü kutlarım.

Selam ve saygılarımla
·          
Ülkü Reyhan Ahıska Kâğıda tütün diye sarıyorken kederi,
Gözümde duman duman hayalin dolaşıyor.
Ölümü özletiyor ayrılığın beteri,
Boşalan kadehlerden umutsuzluk taşıyor.
Alıp akılsız başı yollarda geziyorum,
Yanımda sen yoksun ya, canımdan beziyorum.
·          
Ülkü Reyhan Ahıska Bu kıtada ayrılık ve özlem duyguları çok güzel imgelerle dile getirilmiş.
·          
Ülkü Reyhan Ahıska Şiir okuyucu da güzel duygular uyandırıyor.Kafiye sarmasını ve tekniğini ben beğendim.Ama iyice didiklenirse neler çıkacağını hep birlikte görelim.
·          
Alpdoğan Akyüz Öncelikle tüm dostlara selamlar.

Teknik anlamda şiirde bir kusur görmemekle birlikte, bazı dizelerde kendi estetik anlayışıma uygun düzenlemeler de yapmadan edemedim. Ayrıca şunu belirtmek isterim ki şiirin kimyasıyla oynayıp onun değerini azaltmak değildir niyetim(iz.) Belli noktalarda, Mehmet Emin hocamın tabiriyle, beyin cimnastiği yapmanın, bakış açılarını zenginleştirmek adına büyük önem taşıdığını düşünüyorum.

"Meyhaneler içinde kayboldum divaneyim,
Şişelerden süzülen, mey değil, zemzem bana."

*****Meyhaneler içinde kaybolan divaneyim.
(Bu şekilde daha akıcı olabilirdi dize diye düşünüyorum. Şiirin orjinalinde kayboldumdan sonra virgül konabilir.)
Yeri gelmişken şunu da belirtmek isterim ki şiir içinde bazı dizelerin sonunda virgüller gereksiz kullanılmış. 

İkinci altılıkta bir "-yor" enflasyonu yaşanıyor gibi... (sarıyorken, dolaşıyor, özletiyor, taşıyor, beziyorum)
Dolaşıyor ve taşıyor yerine, içinde "-yor" olmayan daha değişik kelimeler düşünülebilirdi.

"Bir hayat nasıl biter, boşluğa yazıyorum," (Burada boşluğa ne yazıyor şair? Havada hissettim kendimi okurken.) 
("Bitmeyen hayatımı boşluğa yazıyorum" gibi bir dize daha akıcı olurdu bana göre.)

Ben şiiri sevdim, şairini de gönülden tebrik etmek istiyorum...
Sürç-i lisanlarda affınıza sığınırım... Sevgimle...
·          
Erol Uraz Amanın, şiirimi burada görmek ne büyük bir şeref.
·          
Erol Uraz Alpdoğan üstadım, bir hayat nasıl biter, boşluğa yazıyorum dizesini, suya yazı yazmak deyimiyle beraber düşündüm. İkisinide sonuçta kimse okumayacak. Birini soluyacak, diğerini içecekler. Sürçi lisanınız yok, şeref verdiniz bana.
·          
Alpdoğan Akyüz Eyvallah Erol Bey, tanışmak ve şiirinizi okumak güzeldi... Memnuniyetlerimi arz ederim...
·          
Erol Uraz Bu arada Alpdoğan üstadım, noktalama işaretleri konusunda haklı olabilirsiniz, bu konuda eksiğim çok fazla.
·          
Alpdoğan Akyüz Şiirde noktalama çok tartışılan bir konu... Ben bu tartışmaları gereksiz gördüğüm için genel geçer kurallara uymaya çalışıyorum... Biraz tasarrufa kalmış bir konu belki de...
·          
Bayram Mecit Teknik olarak sorun olmasada şiirde güçlü imgeler ve derinlik fazla göremedim..şiirdeki en güzel mısra "Saçlarının her teli takıldığım tuzağın" mısrasıydı..çok hoştu..saygılarımı sunuyorum..
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz Çapraz kafiyeli şiirleri 3+2 mısra sayısı ile mi tasarlamak daha şık yoksa 4+2 mısra sayısı ile mi? Buraya da değinir miyiz?
·          
Erol Uraz Sayın hocam, evet ben 4+2 şeklinde yazdım. Ama fikrimce anlatılmak isteden 3+2 ile anlatılabiliyorsa 3+2 daha şık olur bence. Ama bazan yetersiz kalabiliyor.
·          
Elif Yiğit Karlı Konu bütünlüğünün sağlanması açısından 3+2 daha uygun gibi geliyor bana.4+2 lerde ikilikler mana olarak dörtlüklerden kopabiliyor.
·          
Alpdoğan Akyüz Ben biri diğerinden daha şık olur gibi bir yargıya varılmasından yana değilim... Şairin tasarrufundadır ve seçilen konunun karakterine göre değişir diye düşünüyorum... Daha akıcı ve coşkun bir konu karakteri taşıyorsa şiir, 3+2 seçimi daha isabetli olabilir... Vs...
·          
Emine Uysal Erol Bey'in bu güzel şiiri ile haftaya başladık. Kendisini kutlarım. Kenan Bey'in deyimiyle, bol içkili bir şiir olsa da şiiri ben de sevdim. Arkadaşlar didiklesin biraz, ben bütün yorumları okurum:))
·          
Ülkü Reyhan Ahıska Genelde şarkı sözlerinde 3+2 duygu bütünlüğü açısından daha akıcı oluyor kanısındayım.Ama arkadaşımızın bu şiiri 4+2 olarak gayet güzel olmuş.
·          
Afet Kırat 4+2 genelde şiirlerimde tercih ettiğim şekildir. Erol Bey bu şiiri benim şiirime eklenti yaptığı bir bölümü devam etmesini önerdiğim için yazmıştır. Belki kendi tercihi bu olmazdı. Aslında yazmak istediğim çok şey var ama klavyem bozulmuş yazmakta zorlanıyorum. Bençok beğenmiştim buşiiri, tebriklerimi gönderiyorum
·          
Ihsan Turhan Aynen benim de tercihim 4+2 :)
·          
Kenan Baran Ben yazarken dörtten sonrasını hiç artı/landırmadım.
·          
Alpdoğan Akyüz Kenan Baran :)
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz " Kâğıda tütün diye sarıyorken kederi,
Gözümde duman duman hayalin dolaşıyor."

Bu mısralara bâkir mısralar diyebilir miyiz?
Ve dikkat çekici mi?
·          
Afet Kırat keder ve sigara aslında acı da olsa, zararlı da olsa acı çekmek şaire zevk vermiş o tattığı hazdan uyuşmuş bir beyinde belirsiz hayalinin dolaştığını söylemiş.Bakir olması için daha önce söylenmemiş olması gerekir ben duymadım, ama çok güzel bir söyleyiş.
·          
Kenan Baran Ben de daha önce rastlamadım. Şiirin en özel bölümlerinden biri. Anlam olarak baktığımızda kederi sigara ile, hayali de sigaranın dumanıyla birebir örtüştürmek mümkün.
·          
Alpdoğan Akyüz Burada teşbih sanatıyla birlikte (tütünün kedere, hayalin dumana benzetilmesi) tenasüp (uygunluk) sanatının kaynaşması berceste kimliğine büründürmüş söylemi. Tenasüp sanatı burada tütün, kağıt (sigara kağıdı) ve duman kelimelerinin uygunluklarında yatıyor...
·          
Ayşe Kadıoğlu Yıldız Ben şiiri çok beğendim.Bir kaç kere okudum ve her okuyuşta aynı keyifi yaşadım.Kalemi ilk defa okuyorum.inşallah bundan sonra takip edeceğim...selamlar
·          
Ihsan Turhan Hocaların tavsiyleri elbette yerinde tavsiyeler ama ben şiiri gerçekten çok beğendim. Belki kolaycılık gibi görünebilir ama ben okurken beni yormayan, leb demeden leblebi olduğunu anladığım şiirlere, kendimi daha yakın buluyorum. :) (Tabi bu şahsi düşüncem) Aksini düşünenlerin düşüncesine de saygı duyarım... Bakir söylemleri ve imgeleri bulmayı kim istemez? fakat kelimeleri ve söylemleri bakir yapmak adına anlamsızlaştırmak olmamalı! Bakir söylemler ve imgeler en kolay anlatım yoluyla süslenmeli... Yani, şair burada ne demek istiyor acaba diye, bir mısrayı on dakika düşünmeyi de istemem açıkçası... Alp doğan beyin yorumunda belirttiği gibi."Burada teşbih sanatıyla birlikte (tütünün kedere, hayalin dumana benzetilmesi) tenasüp (uygunluk) sanatının kaynaşması berceste kimliğine büründürmüş söylemi. Tenasüp sanatı burada tütün, kağıt (sigara kağıdı) ve duman kelimelerinin uygunluklarında yatıyor..." Aynen katılıyorum... Tebrikler Erol bey...
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz Edebî sanatlarla " imge " diye bugün önümüze konanlar arasında hangi benzerlikler var. Ya da farkları neler?
·          
Alpdoğan Akyüz İMGE:
1. Zihinde tasarlanan ve gerçekleşmesi özlenen şey, düş, hayal, hülya; duyularla alınan bir uyaran söz konusu olmaksızın bilinçte beliren nesne ve olaylar, hayal, imaj.
2. Özellikle şiirde söylenmek isteneni benzerlik ve anıştırmayla çarpıcı anlatma, imaj.
3. Duyu organlarının dıştan algıladığı bir nesnenin bilince yansıyan benzeri, hayal, imaj.

SÖZ SANATLARI:
Söz sanatları; anlama derinlik, yoğunluk katmak ya da söyleyişi daha etkili hale getirmek için başvurulan söz oyunlarıdır.

Bu tanımlardan çıkan sonuç şudur ki her imge bir söz sanatıdır ama söz sanatının konusu sözün söylenme biçimleriyle ilgilidir...
·          
Afet Kırat Şimdi imge dediğimiz şey aslında sanatsal bağdaştırmadır. Genelde kullanılan benzetmeler sembolik anlatım olur(elma-yanak, kiraz – dudak gibi). Daha önce kullanılmayan bağdaştırmalar imge adıyla tanınır. İmgede en büyük amaç çağrışım yaptırmasıdır. Yoksa birbiriyle alakası olmayan kelimelerin bir arada kullanılarak imge diye sunulması doğru değildir.
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz Meselâ Afet Hanım?
Bir örnek verir misiniz?
·          
Afet Kırat sesimin içine ömrünü dolduruyorum her solukta
katlayıp arşive kaldırdım hırpalanan geçmişimi
·          
Afet Kırat bu iki dize bir ömrün tamamını anlatıyor bence,kötü bir geçmiş var ve susarak saklıyor, yok sayıyor artık
·          
Afet Kırat hırpalanan geçmiş çok özel değil, sesin içine ömür saklamak özgün birbağdaştırma, yanılıyor muyum
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz Bu imge başarılı bir imge mi?
·          
Afet Kırat Cömert beyin şiirinden aldım
·          
Afet Kırat ikinci söylediğim başarılı
·          
Erol Uraz Nasıl bir rüzgârdı, esti de geçti
Aklımı kaçırıp peşine saldım.... Aklımı kaçrıp peşine saldım ifadesi için ne diyebiliriz (bana ait bir şiirden iki dizedir bu)
·          
Afet Kırat tırnak arasında kalmış ihanetlerden arınıp
parantez içi bir saadete sıkıştırdım bizi
·          
Afet Kırat bildiğim kadarıyla edebi bağdaştırma tırnak arasındaki ihanet,parantez içindeki saadettir
·          
Afet Kırat erol Bey orada bağdaştırma göremiyorum
·          
Erol Uraz Bende olabildiğince net anlamaya çalıştığım için sordum abla. Teşekkür ediyorum.
·          
Afet Kırat tabi ki yanılıyor olabilirim beklentim öyle ifadeler olduğu için bana öyle hissettirebilir
·          
Afet Kırat mayası bozulmuş merhamet
·          
Erol Uraz aaa süper oldu şimdi
·          
Afet Kırat utandırmadan yüzünü kağıdın kağıdı utandırmak bu da güzel
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz " Duymayan bir mide ", " ülser olmuş bir kulak " imge midir meselâ?
·          
Afet Kırat değil çünkü şiirsel ifadeler değil onlar
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz şöyle diyelim o zaman: " - Sesindeki ahengi midemde hissediyorum " Şimdi oldu mu?
·          
Afet Kırat mide okuyanı hayale daldıracak bir kelime değil
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz :))) İlla, Mehtap Altan türü bir işçilik mi lazım yani?
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz Meselâ:
"Küflenmiş bir duvar dibinde gözleri gözlerime değenim, bir kelebeğin ıslak sancısını sürsem yüreğine!...''
·          
Afet Kırat bence güzel bu
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz imgeye karar verirsek, güzel ve çirkinleri seçebiliriz Afet Hanım...
·          
Afet Kırat kelebeğin ıslak sancısı, ağlatan sancısı,ağlatacak kadar yoğunbirsancı
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz neden kelebeğin sancısı ıslak? Yağmur mu aldı
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz Sancı nasıl ıslanır?
·          
Afet Kırat Şahsım adıma söylemem gerekirse şiirde güzel ifadeleri seviyorum ne imgedir değildir size bırakalım
·          
Afet Kırat sancı ıslanmaz sancı ıslatır
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz biz konuşuyor ve anlamaya çalışıyoruz..Yok öyle başkasına bırakmak
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz ıslak sancı?
·          
Afet Kırat sıkıştığım yerde kaçarım ben
·          
·          
Afet Kırat ben onu ağlatacak kadar büyük sancı olarak yorumladım bana öyleçağrıştırdı
·          
Alpdoğan Akyüz ATİLLA İLHAN'ın şiirde imge hakkındaki görüşlerine kulak verelim mi?

"Şiirin kelimelerle değil, imgelerle yazıldığını bilen şairler için, kelime, diyalektik bir ilişkiler yumağıdır; bir kere, anlatacağı imgeyle ikincisi aynı imgeyi anlatmakla görevli öteki kelimelerle, üçüncüsü mısra içindeki özel şiir içindeki genel ses uyumuyla, dördüncüsü imgelerarası birlik ve karışıklıkların gelişme süreciyle bağlantılıdır. Çünkü (...) Kelimenin önemi, imgenin somutlaşmasında oynayacağı role göre değişir, bu rolü belirleyen ise kelimenin çağrışım yükü anlam boyutları ve imgeyle olan diyalektik bağlantısıdır"
·          
Erol Uraz Hocam, o zaman imgelerde mantığa dikkat etmemiz gerekir desek nasıl olur. Kanatları ıslanmış bir kelebeğin sancısı... desek daha mı uygun olurdu?
·          
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz Yani uçmaya eyvallah da, pes! dedirtecek kadarı biraz fazla galiba
·          
Afet Kırat Mehtap Altan şiirlerinde çok imge var da ben ne anlatmak istediğini anlayamıyorum, belki benim noksanlığımdır
·          
Afet Kırat bir gün de Oflu şiirini ele alsak mı bakalım ne diyecekler:)))
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz Oflu şiir yazmaya başladığında elbette alacağız Afet hanım :)))
·          
Afet Kırat yazmıyormu,hatta ben seçeyim
·          
·          
Ihsan Turhan Mehmet hocam, tevazuyu vurmamış öldürmüşsünüz :) Tevazunun dili olsa size kızardı .)
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz Bu şiirle alakalı görüş ve düşünceler kaldı ise onları alalım ve yarın yeni bir şiirle devam edelim arkadaşlar.
·          
Erol Uraz Eleştiride bulunan tüm üstadlarıma yürekten teşekkür ediyorum.
·          
Erol Uraz Ve tabi ki Mehmet Hocam'a şiirimi buraya taşıdığı için sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum. Şeref duydum.
·          
Mehmet Emin Türkyılmaz Estağfirullah Erol Bey
·          
Mustafa Ceylan Üçüncü mevkide garip yolcuyum 
Acıya tütünler sarıyorum ben. 
Gönül treniyle çıkmışım yola 
Senden gelip sana varıyorum ben. 

http://www.edebiyatdefteri.com/siir/578274/yolcunun-turkusugulce-bulusma.html
·          
Mustafa Ceylan Tütün sarmışız biz de, dostların yorumlarını okuyunca aklıma geliverdi... Cümle dostlara ve şiirin şairine selamlar, saygılar...

Formun Altı

 







Yorumlar
Henüz yapılmış yorum yok




Yorum Yapın

Ad Soyad: Yorumunuz:
E-posta:
Tarih:
3.5.2024 14:39:36
 


 
 

 
 

 
 
 
 
 
 




Bu site Kişisel Yazar Web Tasarım projesi ile oluşturulmuştur.