Recaizade Mahmut Ekrem / Eserleri
Edebî Hayatı
Namık Kemal'le tanışmasının ardından edebiyat
çevresine girmiş ve onun Fransa'ya gitmesi üzerine, 1867'de Tasvir-i Efkar
gazetesinin yönetimine geçmiştir. Recaizade, üç oğlunun, özellikle de çok
sevdiği Nejad'ın ölümünden duyduğu acıyı dile getirdiği şiirleriyle daha çok
karamsar duygular işledi. Eski edebiyatı savunan Muallim Naci ve çevresiyle
girdiği edebiyat tartışmalarıyla Edebiyat-ı Cedide akımının doğmasına zemin
hazırladı. Başta Tevfik Fikret olmak üzere döneminin genç şair ve
edebiyatçılarını çevresinde topladı. Tanzimat ve Batı düşüncesinin yeni kuşağa
benimsetilmesinde önemli rol oynadı.
Kendisinin yetkin tiyatro oyunu olarak bilinen Çok
Bilen Çok Yanılır, ölümünden sonra yayımlandı. Sanatta güzellik ilkesine
bağlı kaldı. "Sanat sanat içindir" anlayışını savundu. Doğaya dönük,
insanı doğa içinde ele alan şiirler yazdı. Aşk ve ölüm temalarını işledi.
Eski-yeni edebiyat tartışmalarının merkezinde yer aldı. Tek romanı, Türk
edebiyatında realizmin ilk örneklerinden sayılan Araba Sevdası adlı
eseridir. Yazar bu eserde ailesinin parasını zevk ve eğlencesine harcayanları
eleştirdi. Bu eseri yazdığı dönemde ailesini karşısına almış ve baba mirasından
olacağını bile bile eserini yazmaya devam etmiştir.
Eserleri
Manzum
Nağme-i Seher (1871)
Yadigâr-ı Şebâb
(1873)
Zemzeme (3 cilt,
1883-1885)
Tefekkür (düzyazı ile
karışık, 1888)
Pejmürde (düzyazı ile
karışık, 1893)
Nijad Ekrem (2 cilt,
anılarla birlikte, 1900-1910)
Nefrin (1914)
Roman
Araba Sevdası (1896
ilk realist roman)
Öykü
Kaime (1888)
Muhsin Bey Yahut
Şairliğin Hazin Bir Neticesi (1890)
Şemsa (1895)
Oyun
Afife Anjelik (1870)
Atala Yahut Amerikan
Vahşileri (1873)
Vuslat Yahut Süreksiz
Sevinç (1874)
Görev Çağrısı (1914)
Çok Bilen Çok Yanılır
(1916)
Yorumlar
İçerik yoruma kapalıdır.
|